*

Jarmo Virmavirta

Johtajaton Eurooppa ajelehtii markkinoiden armoilla

Hyvä ystäväni lähetti Espanjasta, Jerezin alueelta tekstiviestin: "Maa on raunioilla, mutta ei sitä mistään huomaa. Liput liehuvat parvekkeilla ja laulu soi. Baarit ovat täynnä, ollaan maailmanvalloittajia. Football on tärkeämpää kuin EU:n tukimiljoonat. Yhtään senttiä en näille lainaisi."

Ystäväni tietää, mistä puhuu. Parikymmentä vuotta hän on houkutellut espanjalaisia turisteja Suomeen. He ovat turistien parhaimmistoa, tuhlaavat eniten - eli tilastokielellä jättävät eniten rahaa kohdemaahan. Heidän velkojaan me alamme maksaa, ei onneksi vielä, vaan joskus tulevaisuudessa, manjana, vakuuttaa pääministeri. Koulutustasosta riippumatta tuntemani suomalaiset ajattelevat kuin vanha luokkatoverini: jo on jumaliste, saavutettu päätepiste.

Tähän sopii toinen tunnettu sanonta: turha rypistellä, kun savet on housuissa. Moraalisesti on täysin selvää, ettei suomalaisten veronmaksajien rahoja pidä käyttää Espanjan pankkien tukemiseen, eikä edes Espanjan tukemiseen. Vaikeaa tuki on perustella, vaikka se menisi valtion kautta. Juha Sipilä perusteli hyvin, että espanjalaisten pitäisi ensin korottaa omia verojaan. Totuuden nimessä heidän pitäisi kaikkein ensiksi ryhtyä yleensä maksamaan edes nykyisen suuria verojaan. Sama pätee ainakin Kreikkaan ja Italiaan.

Mutta politiikan logiikka on toinen. Me maksamme, koska toinen vaihtoehto on vielä huonompi. Euro- ja  EU-maan  vaihtoehdot ovat vähissä. Joutuihan Saksan liittokansleri Merkelkin taipumaan. Yksi ero Suomen ja Saksan välillä tässä asiassa pitää kuitenkin kirjata: Merkel pelastaa lopulta myös saksalaisia pankkeja, jotka ovat alusta alkaen olleet Espanjan rakennuskuplan rahoittajina.

Mutta nyt me olemme siellä, minne olemme halunneet aina kuulua: Eurooppaan. Ottaisimmeko omat leikkikalumme pois heti, kun paljastuu, ettei se olekaan sellainen onnela kuin luulimme.

Kun Suomi rynni 1990-luvulla Euroopan ytimiin, olivat varoittajat harvassa. Silloin puhuttiin eurooppalaisista arvoista, kulttuurista, vapauksista, kilpailukyvystä ja suuruuden eduista. Pohjamaalla haluttiin tietää, päästäänkö varmasti Natoon, jos mennään EU:hun. Henki oli päällä. Jotakin tiedän, olinhan siellä minäkin. Varoittajat olivat häirikköjä, suurin Paavo Väyrynen. Muita toppuuttelijoita olivat mm. Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen Pertti Kukkonen ja Ilkan päätoimittaja Kari Hokkanen.

Mikä tässä välissä on muuttunut siten, että meidän Eurooppamme vaikuttaa naiivilta unikuvalta todellisuuden rinnalla? Tämä: elämme nyt globaalien markkinoiden hallitsemassa maailmassa. Kuvittelimme saavamme vapauksien Euroopan, mutta emme älynneet kysyä, kenen vapauksien.

1990-luvun alussa Max Jakobson keksi sanoa, että markkinat voittivat Marxin. Harva ymmärsi, mitä se tarkoittaa. Markkinat eivät voittanee ainoastaan Marxia, vaan politiikan yleensäkin. Ne ottivat niskalenkin politiikasta, sitä selvemmin mitä pidemmälle aika kului.

Markkinoiden arvot näkyvät siinä, miten menestystä luokitellaan. Talouspolitiikastaan ihailtu naapurimme Viro kuuluu parhaitten joukkoon. Valtio voi hyvin, on velaton. Mutta kansalaiset ovat korviaan myöten velkaantuneita. Huumekuolemissa maa on Euroopan ykkönen. Työttömyys on hatarillakin tilastoilla korkealla, vaikka Suomi toimii hätävarana. Vahvempi valtio olisi ihmisille tarpeen, mutta se markkinoille kauhistus.

Kun Viro itsenäistyi, oli maassa paljon vetoa pohjoismaisen yhteiskuntamallin perään, mutta virolaiset valitsivat toisin eli markkinat. Mart Laarin mukaan sana "valitsivat" on kuitenkin väärin. Ei Viro mitään valinnut. Sillä vain ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin liberaali talouspolitiikka, kun se halusi idästä länteen heti eikä viidestoista päivä. Viron tilanne oli ihan toinen kuin Suomella silloin, kun Suomi harkitsi paikkaansa Euroopassa. Suomella oli valmis yhteiskunta, Viron piti pelata korteilla, joita sillä ei ollut. Se löysi upeasti paikkansa. Siksi kaikki Euroopan ongelmat ovat nyt myös Viron ongelmia. Virossa ajatellaan kuitenkin, että parempi euro kuin rupla.

EU:n suuri ongelma on aika. Markkinat tekevät päätöksiä reaaliajassa. Politiikassa lausutaan vain aikomuksia, joilla päätöksiä lykätään. EU-päätöksenteko on tie helvettiin, kivetty hyvin aikomuksin. Ei riitä, että päätöksenteko hajaantuu komission, neuvoston ja parlamentin kesken. Lisäksi niinkin tärkeä päätös kuin Espanjan pankkien tukeminen tehdään siten, ettei kukaan tiedä, mitä on päätetty. Sitä sitten korkeat edustajat selittelevät omissa parlamenteissaan, jos selittelevät. Suomessa on pakko selittää, kun meillä on edes jonkinlainen oppositio. Ellei olisi, kansalaisten loppukin luottamus politiikkaan häipyy sen siliän tien.

Politiikan heikkoudesta seuraa, että Euroopasta on tyystin kadonnut poliittinen johtajuus. Saksan Kohlin ja Ranskan Mitterandin oli mahdollista kohota johtajuuteen, koska heillä oli selkeä tehtävä: yhdistää Eurooppa sosialismin romahtaessa. Siksi he onnistuivat. Nyt heidän seuraajansa laittoivat viimeisen naulan poliittisen johtajuuden arkkuun, kun Saksan ja Ranskan yhteistyö murentui. Merkelillä oli hetken Henry Kissingerin kaipaama Euroopan puhelinnumero, mutta ei ole enää. Hänen tappionsa siirsi hänen sotansa kotirintamalle. Etelä ja britit hurraavat, mutta se on lyhytnäköistä. EU:n suurin saavutus on ollut saksalainen Eurooppa. Nyt Saksa alkaa käyttää sitä kansallisten etujensa vaalimiseen. Muuta mahdollisuutta Merkelillä ei ole, jos haluaa pysyä vallassa.

Mikä tässä on pienen maan rooli? Lyhyesti sanoen omaa roolia ei ole tai se on harvinainen, tilanteen tuoma poikkeus. Pieni maa on vielä enemmän markkinoiden armoilla kuin suuri. Paitsi globaalit rahamarkkinat myös poliittiset markkinat kurittavat sitä. Silti Suomi ja Viro tyytyvät osaansa, eivät lähde unionista. Edes  tyytymättömät suomalaiset eivät halua lähteä. Avoin pyrkimys liittovaltioon voisi muuttaa asian. Siksi sitä ei ääneen sanota, vaikka jokainen ymmärtää, ettei ainakaan rahaunioni toimi ilman yhteistä talouspolitiikkaa. Se tiedettiin jo 1990-luvun alussa kun koheesiorahastoista annettiin rahaa muutamille valtioille, että ne nostaisivat taloutensa yhteiselle tasolle. Yksikään ei siinä onnistunut, tuskin edes yritti. Jalkapallo on tärkeämpää!

EU ei hajoa, ei ainakaan vielä. Pienet pysyvät mukana, suureet turvautuvat kansalliseen itsekkyyteen. Mutta ehkä sen verran voisimme oppia, että olisimme vastaisuudessa vähemmän innokkaita.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (58 kommenttia)

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Merenkulku termein. Merkel aloitti jo viime vuonna muuttamaan kurssia. 45 astetta kerrallaan aiemmista sanomisistaan. Saksan pankkien saatavat Kreikasta eivät välttämättä olleet kanslerin tiedossa. No nyt Saksa kulkee tiellä, jolla on ainoastaan yksi päämäärä. Minimoida omat tappiot muiden rahoilla. Euron ulkopuoliset maat britit etujoukossa seuraavat puuman kärsivällisyydellä tilannetta. Pahinta mitä heidän kannaltaan voisi tapahtua on se, että euroalue hajoaa tai yksinkertaisesti lakkaa luotottamasta ylivelkaantuneita jäsenmaitaan. Tottatotisesti nuo veijarit joutuisivat ihan oikeasti ottamaan osaa talkoisiin.

Virossa olen käynyt tuolta -83 alkaen ja sinne lähden taas parinpäivän kuluttua. Kuukausi pitäisi maassa viettää. Viron tilanne oli kuten totesit. Heti ja nopeasti. Pidän sitä onnistumisena. Appiukko vainaa Eestin itsenäistyessä totesi, että nyt menee hyvin kun saadaan myydä perunoita muuallekkin. Mitä siihen oli sanomista. Trokarit tottakait hermostuivat.

Viron onnistuminen ja ongelma on siinä, että talouden tasapainotus itsenäisyyden alussa perustui turismiin ja vaikkapa suomalaisten mökkikauppoihin Saaremaalt. Investoinnit maahan olivat puhtaasti palvelualoille liittyviä. Onneksi perusteollisuus on nousemassa.

Virossa on vielä paljon potentiaalia käyttämättä. Köyhyys ja syrjäytyminen nuorten osalta on vakavin uhka. Todella pienituloisilla eläkeläisillä on etuna perinne siitä, että perhe tai suku paikkaavat toistaiseksi asioita, jotka omassa maassamme on annettu yhteiskunnan tehtäväksi jo aikoja sitten.

Oma mielipiteeni Viron kehityksestä on sikäli harhainen, että siihen vaikuttaa "vanhat hyvät" NL:n aikaiset ajat. Minäkö muka trokasin? En sen enmpää kuin nuo välimeren valtiotkaan.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

"EU:n suurin saavutus on ollut saksalainen Eurooppa". Niinpä... Toivottavasti EU:n konehuone eli Saksa jaksaa pitää kierroksia yllä. Jos/kun tuo veturi sammuu, sammuvat viimeiset valotkin. Saksa varmistaa hienosti kauppasuhteensä itään eli "eurasiaan". Viisas linja.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Niin, kumpi selkävoiton otti, Katainen, (kok) vai markkinavoima?

Toistaiseksi sen on ottanut korruptoitununeet markkinavoimat etelä-euroopasta.

Me emme voi korkean verotason maassa alkaa tukemaan matalan verotason maita.

Vakuuksiakin tehokkaampaa olisi, jos Suomi asettaisi ehdoksi verotason noston samalle tasolle kuin Suomessa, tai muuten ei tipu mitään.

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Haluaisin kuulla Paavo Lipposen kommentin, nyt kun hänen "suuri projektinsa" Suomen viemisestä Euroopan ytimeen on ajanut karille.
Olihan siinä Lipposen hallituksessa myös Sauli Niinistö -valtiovarainministerinä. Presidenttinä hän voi kieltäytyä allekirjoittamasta lakiesitystä EVM:stä. Vai olisiko se niin ovelasti junailtu, että on vain hallituksen tiedonanto, johon ei tarvita presidentin hyväksyntää?
Blogin kirjoittaja varmaan tietää miten asia on?

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

Hyvin sanottu - mutta väärin. Tuolla mielipiteellä et pääse karuselliin.

Käyttäjän heikkihyotyniemi kuva
Heikki Hyötyniemi

Anteeksi, joudun korjaamaan ... Hyvä hyvä, Uusi Suomi!

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

EU ei tarvitse johtajaa, se ei tarvitse hallintoa. On osoittautunut että yhteinen raha oli raskas virhe, jossa epäonnistuminen oli alusta alkaen varmaa.

Koko härveli pitää purkaa siihen asti, kunnes ollaan taloudellisesti tasavertaisten maiden löyhässä vapaakauppa-alueessa ja vapaamatkustajat on kengitty tulemaan toimeen omillaan.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Miksi ei voisi antaa pankkien vain kapitalistisesti romahtaa konkurssien kautta? Onko muka niin, että Euroopan maat ovat niin riippuvaisia toisistaan, että Euroopan romahdus iskisi vain niihin ja muu maailmantalous porskuttaisi huomaamatta juuri mitään? Eivätkös systeemit kuitenkin sopeudu? Jos kauppa Eurooppaan hyytyy, niin sitten aletaan käymään kauppaa Amerikoiden, Kiinan, Intian ja Venäjän kanssa.

Mikä siinä pankkien kaatumisessa voi olla niin kauheaa? Kyllähän valtiot voivat pistää valtiollisia pankkeja pystyyn yksityisten raunioille ja niillä hoitaa siirtymävaiheen seuraavaan nousuun. Valtioilla on muutenkin rahamonopoli, koska verot pitää maksaa valtion määräämässä valuutassa.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Ennen EUa pääsi suomalainen kaikkialle maailmalla töihin, jos häntä ja taitojaan tarvittiin. Pummille ihmisiä ei ole hyväksytty muualle kuin Suomeen. Jaa no, Ruotsiinkin, mutta pääasiassa Volvon liukuhihnalle.
Vahinkoa ei tapahdu, kun eroamme Eurosta. Rahaa vaihtaessa päässälaskutaitokin paranee.
Vahinkoa ei tapahdu, kun eroamme Unionista ja lopetamme säälittävän rahalla ostetun ystävyyden välimeriläisiltä. Selkään taputetaan paukun tarjoajaa, ja takana pyöritetään sormea ohimolla.
Maailma on rikkauksineen muutakin kuin kuiviin imetty Ruhrin alue papereita pyörittävine pankkiireineen.
Kaupan tulevaisuus on ryssänmaalla, kaukoidässä ja Etelä-Amerikassa.
Ryssät muuten hakkaavat ryyppykavereina europpalaiset mennen tullen.

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

Viime päivinä lukemistani dosenttien, talousviisaiden ja professorien - siis sellaisten, joilla ei ole mitattua luottamusta - kirjoitusten ja radio/tv-esiintymisten sarjassa Virmavirran kirjoitus on selkein. Selkein sellaisten joukossa, jossa pyritään asiaan, ei metafora-oksenteluun (vrt Soini).

Tässä kirjoituksessa on sitä samaa "meta"-näkemystä, jota aikanaan Lipposella ja Väyrysellä, vastuullisuuttaan vaaleissa mittaavien joukossa.

Virmavirran lähtökohdat - "kirjoitusalusta" - on ennestään kommenteissani käsitellyksi tullut, joten en palaa siihen.
Kukin taaplaa tyylillään.

Toivottavasti tämä puheenvuoro säilyy pitkään "karusellissa", koska juuri tällaisia us-puheenvuoro tarvitsee.

Se, mitä Virossa (Virmavirran asuinmaa) ja Suomessa (oma asuinmaani) jatkossa tapahtuu, on JV:n kirjoituksen kannalta toissijaista, ensisijaista on se, että joku kirjoittaa mutkattomasti, ilman jargonia, mutta samalla riittävällä tieto- ja kokemuspohjalla.

Näinköhän tästä sikiäisi kannanotto, jota jo parin vuoden ajan olen kaivannut: Hetemäki voisi kantaa kortensa tähän kekoon.
Viimeinkin.
(Sailas jo ehtikin).

Lopuksi: kun Suomi nyt on ollut jo melko tovin nuorten poliittisten johtajien vedossa, on tärkeätä, että jokainen kynnelle kykenevä 1990-luvun alun tapahtumista vastuussa ollut kertoo omaan kokemukseensa referoiden samalla huolella:

Miksi?

Minä hoitelen tuon epookin jälkiä vieläkin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

- "Toivottavasti tämä puheenvuoro säilyy pitkään "karusellissa", koska juuri tällaisia us-puheenvuoro tarvitsee".

Jep!

Kalle Kuusivuori

Kylläpä tekee rankaa olla samassa hallituksessa, vaikka korundissa on hienoja lahjuksia.

Käyttäjän anttiliikkanen kuva
Antti Liikkanen

44 vuoden kokemuksella psykiatriasta leimaan Kuusivuoren lyhytnäköiseksi.

Kari Ahlava

"Mutta ehkä sen verran voisimme oppia, että olisimme vastaisuudessa vähemmän innokkaita."

Niin, kyllä silloinkin oli tervehenkisiä epäilijöitä, kun Lipponen puhkui intoa Blairin ja Clintonin vetämänä. Vastaan sanojilla vain ei ollut tilaa medioissa.

En minä ainakaan näe maailmassa yhtään johtajaksi kelpaavaa ihmistä EU:lle. Mistä maasta sellainen viisas tulisikaan?

Miksi joku vieras olisi parempi päättämään omista asioistamme? Varsinkin kun on nähtävissä näiden ihmisten omien maiden rappiotilat.

Nämä nulikat ja eduskunta ovat kyllä kovaa vauhtia antamassa valtaansa pois. Näyttää siltä, ettei ole johtajiksi näistä miehistä ja naisesta.

Monti voitti nyt Merkelin, koska Italialla on tarpeeksi paljon ongelmia ja velkaa. Niillä voi kiristää mitä vaan mafiatyyliin.

Ei se hullu ole, joka pyytää ... Tässä on tiedossa käteismaksuja, ei pelkästään takauksia.

Kuka hullu rupeaa takaamaan konkurssikypsien mafiaveikkojen vekseleitä? Niin, aivan, kyllä se on Suomen Kataisen-Urpilaisen hallitus.

Edit: Lisään tähän vielä linkin. Kun nythän ei enää puhuta pelkästään Espanjan pankeista ja 100 miljardista, vaan Italian velkakirjoista, joita EVM:n on luvattu torstain-perjantain kokouksen lopputuloksena ostaa. 2000 miljardia on tuo summa, mitä pitää alkaa ihmettelemään.

http://uutisvahti.blogspot.com/2012/07/mitas-nama-...

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Pelottavaa todella. Mafiako pikkuhiljaa hiipii tännekin kunhan annamme tarpeeksi periksi? Gomorra kirja on juuri hankittu. Huonosti tunnemme noiden etelämaiden kulttuuria ja toimintatapaa. Siksi tuntuu sinisilmäiselle lähteä rahoittamaan niiden hulvatonta rahankäyttöä. Uskon varassa ei tällaisissa asioissa voi toimia. Olisi oltava kättä pidempää ja äkkiä. Ollaanko osittain Olli Rehnin vuoksi(asema+vakuuttelut) myös tässä tilanteessa?

Kari Ahlava

Onhan noita huumemarkkinoita jo, ei niistä tiedä, ketä siellä pelaa. Rahaa ovat painaneet ja muuta meihinkin liittyvää.

Italialaisten tapa hoitaa asioita näkyy hyvin risteilyalus Costa Concordian onnettomuudessa. Siitä onkin YLEssä uutta tietoa.

http://yle.fi/uutiset/sahkopostia_costa_concordial...

Jari Jakonen

Simon Johnson, IMF:n entinen pääekonomisti ja nykyinen MIT:n professori argumentoi kirjassaan ´13 pankkiiria´, että Goldman Sachs ja muut suuret pankit ovat niin kytkeytyneet yhteen hallitusten kanssa taloustuhomme matkaansaattamisessa, että esimerkiksi Yhdysvallat on käytännöllisesti katsoen oligarkia.

Ekonomisti Steve Keen - joka oli yksi siitä tusinasta, joka kertoi koko kriisin kulun etukäteen - sanoo: "Tämä on ihmiskunnan historian suurin varainsiirto, jossa jättipankit ovat siirtäneet roskaluottojensa ja petostensa tulokset valtioiden ja niiden kansalaisten maksettaviksi." Samaa mieltä ovat ekonomistit Joseph Stiglitz ja Dean Baker.

Amerikkalaisnäkökulmaa antaa myös professori Peter Phillips: "Yhdysvaltain kongressi on todellisuudessa keinotekoinen organisaatio, joka palvelee maailman monikansallisten yritysten huutosakin johtajana." Euroopassa poliitikot ja pankit jakavat saman maailmankuvan.

Maailmantalous on nykyään hyvin yhteen kytkeytynyt. Käynnissä on yhteen kytkeytyneen globaalin uuseliittimme toimesta uusisojako, jossa kansallisvaltioiden nimillä tunnetut tilukset ja niitä koskevat säädökset järjestetään uudelle tolalle.

---

EU-alueelle ajettu talouskurikonsepti on pankkien kannalta hyödyllisen hedelmällinen. Talouskuri johtaa yksityistämisiin sekä konkurssitakavarikoihin, myös kuntien ja kaupunkien kohdalla. Pankit pääsevät ostamaan halvalla esimerkiksi vesilaitoksia ja energiantuotantoa, koska valtioiden ja kuntien on talouskurin puitteissa pakko myydä omaisuuttaan, jotta ne voisivat maksaa niiden lainojen korkoja, joita ne ottivat pankeilta niitä tukeakseen / uudelleen pääomittaakseen.

Meidän tulee kuitenkin kysyä edes historiankirjoja varten, oliko EU-velkapumpusta sovittu jo ennakkoon esimerkiksi Goldman-Sachsin ja EU-virkamiesten meiltä kätketyissä sopimuksissa tai julkisten sopimusten salaisissa lisäpöytäkirjoissa? Saivatko ja saavatko pankit sovitun perusteella pumpattua aitoa rahaa koko EU:n alueen veronmaksajilta velkavivutuksella ja EU-virkamiehet vastineeksi vastaavasti valtaa liittovaltiokehityksen kautta?

---

Vapaasti lainaamani lähteet:
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1062...
http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1104...

ulf fallenius

Jotenkin on vaikeata ymmärtää näitä euro uskovaisia mutta toisaalta kyllä muistan hyvin Suomen kommunistejakin silloin Neuvostoliittoaikaan.Vaikka miten heille selitti että kommunisti Neuvostoliitto on harhaa ja valhellisuutta työmiehelle niin mikään ei heitä ei vakuttanut.No nyt tiedetään miten siinäkin kävi.Tämä kääntyminen on hidas prosessi mutta koko ajan se silti tapahtu tänään on jo kaksi proffessoria antanut eurovastaisia lausuntoja niin kyllä tämä euroromahdus lähenee päivä päivältä.

Pohjan Akka

Tony Blairista piti tulla Euroopan presidentti, mutta... hänkin kaatui hölmöilyihin. Pienin yhteinen nimittäjä oli sitten tuntematon virkamies Belgiasta.

Euroalue tarvitsisi toimiakseen selkeän poliittisen johtotroikan, jossa ovat edustettuina kaikki - protestanttinen ja katollinen ja "ateistinen" - kulttuurit.
Velkakriisi on todellakin ennen kaikkea kulttuurikriisi, jota ei korjata yhdessä sukupolvessa, kuten Pekka Korpinen sanoo. Kulttuurista seuraa tämä talouskriisi jne.

En näe muuta vaihtoehtoa kuin jakaa euroalueen kahtia. Jos ei mitään tehdä, Suomen kansa äänestää itsensä ulos eurosta.
Eikös meillä ole nykyisin mahdollisuus tehdä perustuslain mukainen kansalaisaloite? Siihen riittää jo nyt nimiä tarpeeksi.

Petri Haapa

"En näe muuta vaihtoehtoa kuin jakaa euroalueen kahtia. Jos ei mitään tehdä, Suomen kansa äänestää itsensä ulos eurosta."

Näin tulee käymään.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

EU:n yhteyisen talouden saaminen toimivaksi kokonaisuudeksi ei ole mikään viiden vuoden projekti. Siihen tarvittaisiin vähintäänkin 20 vuoden pitkäjänteinen työ. Tälläiset EU:n yhteiset talkoot ovat kuitenkin kuolleena syntynyt idea. Joten nyinen tilanne jatkunee...

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Näinhän se on. Mistä olette Väänänen vetänyt tuon 20v-luvun?
Montako vuotta on maassamme yritetty romaniväestöä, mustalaisia siis, kotouttaa vai olemmeko heitäkin vain sortaneet?
Heinäsirkat kesäisin soittelee viuluaan ja kuitenkin talvella vaativat sadonkorjuun tuloksia.
Muurahaisten pinnakaan ei ikuisesti kestä.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ajattelisin, että 20 vuoden aikana voitaisiin luoda kohtuullisesti toimiva tuloksia tuottava hallinto suotuisissa olosuhteissa. Kuitenkaan meillä ei näitä olosuhteita ole.

Mitä tulee ns. eteläeurooppalaiseen mielenlaatuun, niin sitä ei voi tietenkään noin nopeasti muuttaa, mutta sitä suitsimaan voitaisiin ehkä rakentaa jotain toimivaa 20 vuodessa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Hyvä Jarmo Virmavirta.
Kyky moniääniseen näkökulmaisuuteen ja aito asiantuntemus näyttävät olevan poliittisille johtajille pelottavia ja vieraita. Johtajuuden kriisistä on puhuttu muualla jo pitkään.

Suurissa julkisissa instituutioissamme on vain vähän muita kuin poliittisella mandaatilla valittuja johtajia. Niitä kansa nimittää palkkioviroiksi. Kun pohditaan esim. suomalaista viranomaisyhteistyötä, "suuri ongelma" ei ole aika, vaan osaamattomuus. Siitä seuraavasta varojen ja - toden totta - ajan tuhlauksesta on tullut suorastaan kansallinen erityispiirre.

Se ilmiö on EU-politiikassa mantereen laajuinen. Siitä Virmavirta toteaa, että "politiikan logiikka on toinen". Samalla hän myöntää, että epäpätevät poliitikot itse ovat ongelmien keskeisiä aiheuttajia. Yksistään tämän illan, 3.7.2012 TV-uutisissa (YLE) tuli esille kolme versiota samasta asiasta: Olli Rehnin, Jyrki Kataisen ja Alexander Stubbin. - Heitä pidetään huippupoliitikkoina.

On poliitikkojen onni, ettei tätä "politiikan logiikkaa" harrasta koko kansa.
terv. Seppo S.

Pekka Manner

Jokainen joka ajattelee omilla aivoillaan tietää jo, että Euro ei kestä.

EU on ollut jo kauan keltaisessa nesteessä, suurin syy on se, että epäsuhta. Elättäjävaltioita ei ole kuin muutama ja keppikerjäläisvaltioita on liikaa, kolmas porukka on maat jotka loisivat liian alhaisen verotuksen avulla näitä maita ovat juuri Viro ja Irlanti, molempien valtioiden talous on heikolla pohjalla ja ne ovat eräänlaisia kuplatalouksia.

Kerjäläismaita taas yhdistää moraalittomuus mm veronkierto, näitä maita ovat juuri Italia, Espanja, Kreikka, Kypros ja Portugali.

Todella ärsyttävää on se, että nämä sittisontiaismaat komentelevat, määräilevät ja uhkailevat heitä ruokkivia maita Saksaa ja Suomea!

Oma lukunsa ovat viisaat ja oman nahkansa pelastaneet Ruotsi ja Iso-Britannia.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Niin Manner. Toisesn maailmansodan aikanakin vanhat viisaat näkivät, kuinka Saksan käy Stalingradin taistelujen jälkeen. Nyt kaipaan näitä viisaita jotta eurosta pääsisimme eroon.

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Suomi hävisi Saksan rinnalla jatkosodan Neuvostoliitolle. Seurauksena Suomi-neidon ambutointi- onneksi itsenäisyys säilyi.
Nyt ollaan Saksan rinnalla häviämässä Euroopan taloussotaa. Ehdotan ,että Suomi tälläkin kertaa pyrkii erillisrauhaan! Henki kyllä säilyy ,mutta rahat menevät.Erillisrauhaan kannattaa pyrkiä ennenkuin ammukset loppuvat. Nyt voisi vielä saada siedettävät rauhan ehdot. Kuuleeko Katainen?

Jukka Korhonen

Lapsellinen kirjoitus lapsentajuisesti "yleiseen hyvään ja moraaliin" uskovalta kirjoittajalta.

Tämän tyylisten ihmisten mielissä on aina oikein, että suomalainen veronmaksaja maksaa "reiluuden, oikeudenmukaisuuden ja solidaarisuuden" nimissä tarvittaessa vaikka kaikki keskieurooppalaisten pankkien ja eteläeurooppalaisten banaanitasavaltojen riskillä ja ketkuilulla hankkivat velat.

Jotta ylipäätään olemme joutuneet tähän tilanteeseen, on sitä edeltänyt huima keskieurooppalaisten pankkien riskipitoinen sijoittaminen ja eteläeurooppalaisten banaanitasavaltojen kirjanpitoväärennös ja tahallinen ylivelkaantuminen.
Nämä Virmavirtojen ja Kataisten tyyliset idiootit luulevat, että kaikkien näiden muiden ottamien riskien ja petosten jälkeen "suomalaisten on edelleen oltava kunniallisesti mukava" tässä paskassa.

Muuten heinäsirkat ja kauheus.

P.S.
Miksei Tanska, Ruotsi ja Norja "turvaa vientiään ja työpaikkojaan" kymmenien miljardien lahjoituksilla keskieurooppalaisille pankeille ja eteläeurooppalaisille banaanitasavalloille?

Käyttäjän ILgron11 kuva
Irja Laamanen

Hyvä kysymys:Miksei Tanska, Ruotsi ja Norja "turvaa vientiään ja työpaikkojaan" kymmenien miljardien lahjoituksilla keskieurooppalaisille pankeille ja eteläeurooppalaisille banaanitasavalloille?

Taisit vain ymmärtää väärin tai eri tavoin Virmavirran tekstin kuin useimmat muut sen lukeneet vai onko tässäkin sama ilmiö kuin poliitikkojen tapaamisissa Eu-tukien yhteydessä, että jokaiselle syntyy ihka oma mielikuva ja siltä pohjalta mennään ja selitellään ja rakennetaan omaa uskoa ja tulevaisuutta?

Jukka Korhonen

Virmavirta on tukenut eliitin menoa kritiikittä, tämä yksi pohdinta ei muuta mitään miksikään.

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Tanskalla , Norjalla ja Ruotsilla ei ole niin suurta "egoa" kuin Euroopan ytimessä Saksan rinnalla poseeraavalla Kataisen johtamalla Suomella. Kahden ( 2 ) %:n osuudella Suomi Kataisen fantasiassa joko pelastaa tai kaataa Euroopan talouden. Melkein kuin Herkules kannattelemassa maapalloa harteillaan.Kannetaan vastuuta!Ken uskoo satuihin?
Ainoa joka tässä kaatuu on Kataisen hallitus.Mitä kauemmin se kestää sitä kalliimmaksi lasku tulee Suomen veronmaksajille.
Tulee mieleen satu sammakosta ja härästä.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Korhoselle: mieluummin itse luen nimenomaan Virmavirran kirjoituksen kaltaista, maltillista ja minusta suht objektiivista kritiikkiä. Ainakaan hänen aiempien kirjoituksiensa nopealla luvulla en löytänyt mainitsemiasi syntejä "eliitin varauksettomasta tukemisesta", tai muustakaan idiotismista.

Omasta mielestäni Virmavirta arvostelee aivan oikeaa tahoa, eli poliittisia johtajia (ja meitä suomalaisia), eikä sinänsä vain luonnollisen itsekkäitä markkinatoimijoita ja Välimeren maita. Ei kai turhan takia ole eurokriisin tiimoilta puhuttu myös demokratian kriisistä

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Liirum laarum liirum laarum. Mikset Jarmo Virmavirta ole mies ja sano, "paska juttu, olin täydellisen väärässä", ja pyydä suomalaisilta anteeksi?

Ja, mihin muuten olet piilottanut puoluekantasi? Olet ollut yksi merkittävä uskovainen uskovaisten joukoissa, miksi et kirjoita tästä asiasta, katuvasti?

Milloin Jarmo Virmavirran takki kääntyi?

Jorma Kassinen

Onko se niin vaikeaa sanoa?

Olin väärässä.

Nyt on enää 2 vaihtoehtoa:

a ryhdytään eurooppalaiseksi hyvinvointivaltioksi
(verot alas, harmaata taloutta ylös ja noudetetaan EU-direktiiveistä vain niitä mitkä hyviltä tuntuvat ja valtionvelkaa niin että hippulat vinkuu, Saksa huolehtikoon aikanaan euroopan alaskan veloista, ei niillä suomalaisten kannata itseään vaivata)

b pysytään pohjoismaisena hyvinvointivaltiona
(otetaan markka takaisin, maksoi mitä maksoi)

Eurooppa ei miksikään ole muuttunut eikä tule muuttumaankaan.
Suomen on nyt päätettävä ryhtyäkö eurooppalaiseksi vai pysyäkö pohjoismaana.

Petri Haapa

Ihme marinaa on alkanut kuulua Etelä-Euroopan suunnalta, kun Suomi ja Hollanti vikuroivat yhteisesti sovittuja jutskia vastaan. Hyvä kun vikuroidaan...

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Tässä on monituista kommenttia luettu itse kirjoituksen lisäksi. Lopulta palailin katsomaan, mikä oli otsikko. Johtajuusvaje tuntui olevan asialistalla. Ja miten se aiheuttaa markkinakaaosta.

Näkemys pitää ja ei pidä paikkaansa. Esimerkkinä käytän Italiaa, jossa Bunga-Bungat vaihdettiin teknokratiaan ja Monti sai yleisen hyväksynnän. Hänen piti olla mies, joka pistää Italian talouden kuntoon. Montin yleinen hyväksyntä ei jäänyt saapasvaltion sisälle. Yhteistyö muiden suurten euromaiden kanssa alkoi tapaamisilla ja julkisuudessa monina kannanottoina. Tiettävästi uudistuksiakin lähdettiin toteuttamaan - paperilla. Johtajuutta Italialla siis oli piisalle asti.

Se ei vain riittänyt - ainakaan, jos tulkinnan tekee otsikon mukaisesti markkinoiden reaktiolla. Italian tukipyyntö lienee lähiviikkoina asialistalla. Vuosi sitten juhlittiin Kreikan pelastusta, ja niitä menetelmiä kritisoin paljon täällä Puheenvuoron puolella. Saimme hetken hurmoksen jälkeen todella kylmää kyytiä markkinoilta. Käykö nyt kriisikokouksen jälkeen samoin? En suoranaisesti ihmettelisi, jos niin kävisi. Nyt kun katselee Espanjan ja Italian markkinakorkoja voi pitää minun näkemystä kylähulluutena. Niin sitä pidettiin vuosi sitten: kuuluin käsiä levittelevään apinalaumaan (oli muuten mieleenpainuva vertaus), joka ei nähnyt miten lainakorot tulivat alas - ja se oli kuulemma ainoa, millä oli merkitystä.

Tulen kyllä myöntämään, mikäli olen väärässä. Apinalaumanimittelijät eivät ole.

Eipä silti, asemasodaksihan tämä on tavallaan mennyt. Järjestäin ammutaan alas ehdotus euroerosta, vaikka olen sitä perustellut nimenomaan markkinatoiminnan vuoksi. Johtajuus ei mielestäni ole relevanttia ennen kuin meillä on toimiva mekanismi. Minä taas ammun alas nämä eurointoilijoiden näkemyksiä. Yksi ratkaiseva ero eri asemissa olevilta löytyy: olemme kohta koittaneet kaikki reseptit, keinot ja kikat mitä euromyönteiset ovat keksineet kokeilla. Tulos on ollut jatkuvaa sarjaa kriisikokouksia, kriisin leviämistä ja pahenemista, työttömyyden lisääntymistä ja yleistä epävarmuutta - myös "johtajuusvajetta".

Koska näistä toimimattomista keinoista saadaan tarpeeksi? Vasta sitten kun lasku on tähtitieteellinen?

Käyttäjän mertsilanki kuva
Mertsi Lanki

Menestyvä johtaja kykenee luomaan olemassaolon tarkoituksen ja vision, avainstrategiat, parhaan organisaatiorakenteen, valitsemaan oikeat ihmiset oikeille paikoille ja käyttämään menestyksen kannalta tehokkaimpia prosesseja. EUn rahaliiton eri maiden johtajilla on yhteinen visio, mutta eriävä strategia. Tiedetään että yritysmaailmassa (tutkimusten mukaan) 83 % strategioista epäonnistuu = strategia ei jalkaudu. Yritysjohdolla on yhteinen strategia, tai jos hallitus ja toimitusjohtaja ei pääse yhteisymmärrykseen strategiasta, toimitusjohtaja erotetaan tai eroaa itse. Millainen mahdollisuus on päästä visioon ilman yhteistä strategiaa? Ei minkäänlaista, lottovoiton mahdollisuus.

Tässä yhtälössä on kaksi ratkaisua, ne maat jotka eivät suostu yhteiseen strategiaan erotetaan tai eroavat itse.

Viime viikolla sovittiin uudesta strategiasta. Huomionarvoista on, että selvästikin kansan enemmistön mielestä Suomen hallituksella ei ole eduskunnan mandaattia lähteä jalkauttamaan tuota uutta riskialttiimpaa strategiaa.

Leadership tarkoittaa sitä, että johtaja osaa kannustaa ja innostaa, sitouttaa alaisensa/kansalaiset mielellään toimimaan kohti uskottavaa visiota. Jyrki Katainen, Kokoomus ja SDP (ja aiemmin Keskusta) on käyttänyt johtamisessaan "pelkomotivaatiota", kertomalla mitä kauheuksia voi tapahtua jos Suomi irtoaa rahaliitosta. Tämä on tähän asti toiminut, mutta ikuisesti pelkomotivaatiota ei tietenkään voi käyttää.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

"– On vaikea olla yhteisössä, jonka kokee omakseen, mutta epäilee kaverin motiiveja. Se on raastavaa, Katainen sanoi maanantaina."

http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2012/07/03/es...

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Vastuullisuudesta, johtajuudesta ja summien tähtitieteellisyydestä puhuu IFO-instituutin prof. Hans-Werner Werner Sinn:
http://www.taloussanomat.fi/rahoitus/2012/07/03/pr...
"(Espanjan) pankkien yhteensä yli 3 300 miljardin euron velkataso on yhtä korkea kuin kaikkien viiden kriisimaan (Kreikka, Irlanti, Portugali, Kypros, Espanja) yhteenlaskettu julkinen velka."
Professori Sinn pelkää, että Espanjaan kohdennettua 400Mrd€:n pakettia ei saada takaisin

Suomen poliitikot korostivat viime vuonna, että Kreikka-tuella (n:o 1) kriisi saatiin padotuksi Kreikkaan. Nyt, kotvan kuluttua talouskomissaari Olli Rehn lausuu, että nyt menossa ovat jo Espanja ja Italia:
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2012/07/04/...
"Rehn korostaa Helsingin Sanomille, että huippukokouksen päätökset tehtiin nimenomaan Espanjan ja Italian ongelmien vuoksi."

Joku suunnitelma pitäisi Suomellakin olla sille, miten tähtitieteelliseksi summat voivat tälle maalle nousta, vaikka "tuntisi kuuluvansa oikeaan yhteisöön". Professori Vesa Puttosen ehdotus eurosta irtautumiseksi olisi tutkittava tarkoin.

Kari Ahlava

"– On vaikea olla yhteisössä, jonka kokee omakseen, mutta epäilee kaverin motiiveja. Se on raastavaa, Katainen sanoi maanantaina."

Näin on kaikissa ihmisten välisissä suhteissa. Ei pidä tuppautua kolhooseihin, missä ei saa pitää omasta rahapussistaan kontrollia.

Olemmehan me Euroopassa. Ei täältä mihinkään putoa, muuta kuin kehitysmaaksi näillä suunnitelmilla.

Mistäköhän Kataisen suuri solidaarisuuden tunne oikein tulee? Komeista illallisista ja kokkareistako?

Pekka Roivanen

Näen asian hiukan toisin kuin Virmavirta. Eurooppa tavallaan toki ajelehtii ilman johtajaa, koska se on euromaiden, komission ja euron ulkopuolella olevien maiden liitos.

Mutta että Eurooppa olisi markkinoiden armoilla ei tavallaan pidä paikkaansa, koska kaikki on markkinoiden armoilla.

Tiedämme menneestä, että Neuvostoliitto selätti markkinat ja Jyrki Katainen sanoi, että markkinat selätettiin ensimmäisen Kreikkapaketin jälkeen.

Euroliiton johdon tekemisen ongelma on, että se pyrkii selättämään markkinoita. Se pyrkii pienentämään konkurssikypsien maiden maksamia lainakorkoja. Se pyrkii tukemaan konkurssikypsiä espanjalaisia pankkeja.

Markkinaan kuuluu sijoitusten menettämisen mahdollisuus, jota eurojohto pyrkii estämään veronmaksajien rahoilla.

Eurojohdon tulee toimia markkinaehtoisesti. Se on ainoa keino selvittää kriisi.

Kari Ahlava

"Markkinaan kuuluu sijoitusten menettämisen mahdollisuus, jota eurojohto pyrkii estämään veronmaksajien rahoilla."

Juuri näin.

Jorma Kassinen

Ja nyt on niiden vertailujen aika.

Kuinka hyvin Suomi pärjää nyt ja tulevaisuudessa verrattuna:
a Ruotsiin
b Norjaan
c Tanskaan
d Islantiin

Ja mikä tämän Saksan osalvaltion tulevaisuus on?
Kaivos-, metsä- ja ydinjätekombinaatti jossa alkuperäisasukkaat juopottelevat ja pyörittävät kasinoita Ruotsin ja Viron laivoilla?

Jorma Kassinen

Ja nyt on niiden vertailujen aika.

Kuinka hyvin Suomi pärjää nyt ja tulevaisuudessa verrattuna:
a Ruotsiin
b Norjaan
c Tanskaan
d Islantiin

Ja mikä tämän Saksan osalvaltion tulevaisuus on?
Kaivos-, metsä- ja ydinjätekombinaatti jossa alkuperäisasukkaat juopottelevat ja pyörittävät kasinoita Ruotsin ja Viron laivoilla?

Pohjan Akka

Kyllä pohjoismaiden välisen kilpailun ratkaisee kunkin kansantalouden kilpailukyky, missä eurolla ei ole juuri muuta kuin välineellinen merkitys, koska olemme saman työkulttuurin maita.
Islannilla on omat ratkaisunsa, joista osin voi ottaa oppiakin (kotimainen energia, yrityskohtelu), Norjalla öljynsä, jota emme saa vaikka kuinka kaivaisimme. Ruotsin ja Tanskan kanssa kannattaa vertailla, millä kilpaillaan.

Kalle Kuusivuori

Kyllä minuakin kokoomuslaisena vituttaisi, mutta onneksi on runoutta;

Mies olen kirjaton karjaton aivan
kun otti se omaksi sen viimeisen vaivan

Suuri Sampo sittenkin
saatiin toimimaan
nyt lähti pojatkin Aatamin
taas naapurin omenia poimimaan

Jäi lehtiin haalistuviin
sanat joiden päälle puhuttiin
Nyt rakastun kiiltokuviin
joiden kauniita olevan huhuttiin

Mistä ne tulisivat ylevät aatteet?
kun saumoista ratkesivat mieleni vaatteet

Siitä vuosia nyt jo on
kun pihakoivusta pudottiin
sai kaikki lahjaksi puseron
joka elämänlangasta kudottiin

Ja syliin kylmän maan
jäi intiaanikesäni haaveiden
Nyt uppoudun Harmajaan
kanssa kotitaloni aaveiden

Ja pidänkin siitä huolen
että lasini viini täyttää
ja kun pahalta alkaa näyttää
viime pisaran siitä nuolen
ja odotan että taipuu
jo lopulta selkä mielen
jota kuristaa kahleet kielen
ja vapauden villi kaipuu
on kädet kuin kerjäläisen
niin rengin kuin isännänkin
nyt laulanee suuri Hänkin
jo laulua löysäläisen

Jyrki Soini

KUN JUMALA OKSENTAA

http://opsti.japo.fi/nwo/laodikea.htm

Moi Jarmo.

Kaikella on hengellinen taustansa. Ihminen luovutti kruununsa käärmeelle paratiisin lankeemuksessa. Kun hylkäämme Jumalan, hylkäämme Viisauden.

http://jyrkiola.vapaavuoro.uusisuomi.fi/kulttuuri/...

Kirkkomme ja hengellinen taustamme ovat huonoissa kantimissa.

http://www.google.fi/search?q=juhanijulin&ie=utf-8...

TÄSTÄ MEDIA JA POLIITIKOT VAIKENEVAT: UUSI MAAILMANJÄRJESTYS

http://www.google.fi/search?q=nwo&ie=utf-8&oe=utf-...

MAAILMANKYLÄ

http://www.netikka.net/mpeltonen/salaliitot2.htm

KANSANTALOUDET PANNAAN KONKURSSIIN, JOTTA...

http://kauppa.tv7.fi/Eurot-pois-siru-tulee

PEDONMERKKI?

http://www.google.fi/search?q=verichip&ie=utf-8&oe...

VALAISTUNEET YLI-IHMISET VÄHENTÄVÄT VÄKEÄ

http://thegeorgiaguidestones.com/Depopulation_Cove...

AIKATAULU

http://www.theforbiddenknowledge.com/hardtruth/pop...

ALEISTER CROWLEY

http://www.google.fi/search?q=aleister+crowley&ie=...

GG

http://www.youtube.com/watch?v=MIjrirW3Gno

ROKOTE

http://thegeorgiaguidestones.com/Vaccines.htm#Ingr...

FLUORIA VETEEN

http://thegeorgiaguidestones.com/Flouride.htm

FLUORI ON MYRKKY

http://www.elinahytonen.fi/2011/01/fluori-suuri-va...

PROZAC = FLUORI

http://www.google.fi/search?q=fluoride+in+prozac&i...

KÖYHDYTETTY URAANI

http://www.google.fi/search?q=depleted+uranium&ie=...

HAARP

http://www.google.fi/search?q=haarpkills&ie=utf-8&...

MICROWAVE WEAPON

http://www.google.fi/search?q=microwave+weapon&ie=...

VIHREÄ LINJA

http://thegeorgiaguidestones.com/1010.htm

AGENDA 21

http://www.google.fi/search?q=agenda21&ie=utf-8&oe...

MONSANTO

http://www.google.fi/search?q=monsantosuicide&ie=u...

CODEX ALIMENTARIUS

http://www.google.fi/search?q=codexalimentarius&ie...

AGENT ORANGE

http://www.google.fi/search?q=monsanto+agent&ie=ut...

UMJ TAPPAA

http://www.google.fi/search?q=nwo+kills&ie=utf-8&o...

ELINKAUPPA

http://www.google.fi/search?q=organharvesting&ie=u...

GILJOTIINI

http://www.google.fi/search?q=america%27s+guilloti...

PUNAINEN MAAILMANHALLITUS

http://commieblaster.com/nwo-cfr-bilderberg/index....

RIKOKSEN EHKÄISY

http://www.google.fi/search?q=prolonged+detention&...

LONTOON KISOJEN MASKOTTI

http://www.google.fi/search?q=horus+MASCOT&ie=utf-...

HORUS

http://www.google.fi/search?q=horus&ie=utf-8&oe=ut...

UFOPETOS

http://www.google.fi/search?q=ufodeception&ie=utf-...

ÄLÄ USKO UFOON

http://www.sanansaattaja.com/SIVU68.htm

ALIEN INTRUSION

http://www.alienintrusion.com/main.html

ARVOITUS RATKEAA

http://www.helmimedia.com/tuotteet.html?id=47/200

HAUNEBU

http://www.google.fi/search?q=haunebu&ie=utf-8&oe=...

---
Jos Herra välittää meistä, antaa Hän meille kuritusta.

http://www.google.fi/search?q=miekka+suomelle&ie=u...

Aamos 3:7 Sillä ei Herra, Herra, tee mitään ilmoittamatta salaisuuttaan palvelijoillensa profeetoille.

http://www.mauricesklar.com/Teachings/Prophecy/pro...

Koska Raamattu on elämän ohjekirja, ilman sitä ei voi selvitä.

http://www.kotisatama.net/fi/raamattujasana/viikon...

Herraan luottavat pelastetaan suuresta ahdistuksesta.

Ilm. 3:10 Koska sinä olet ottanut minun kärsivällisyyteni sanasta vaarin, niin minä myös otan sinusta vaarin ja pelastan sinut koetuksen hetkestä, joka on tuleva yli koko maanpiirin koettelemaan niitä, jotka maan päällä asuvat.

http://www.google.fi/search?q=raptureready&ie=utf-...

---
Teoria: Sirola-opistolaiset ja heidän hengenheimolaisensa soluttautuivat nykyisiin hallituspuolueisiin.

Mielenkiinnosta: ADOLF EICHMANN

http://creation.com/adolf-eichmann

Sosiaalidarwinistit STUBB JA VIRKKUNEN

http://www.ksml.fi/mielipide/kolumnit/aaa-luokan-s...

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Mainio kirjoitus, jossa ei kaunistella eikä kiemurrella, vaan sanotaan asiat niin kuin ne ovat.
Euron kriisi kärjistyy päivä päivältä ja repii myös suomalaista puoluekenttää. Pääministeri Jyrki Katainen joutuu vielä selittelemään monella tavalla viikonlopun EU-huippukokouksen päätöksiä.
Jotkut väittävät, että suomalaiset nukahtivat yli yön jatkuneessa uuvuttavassa istunnossa ja tulivat hyvksyneeksi Espanjan pankeille liian edullisen tukipaketin.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen on kaiken aikaa vakuuttanut, että pankkeja ei tueta suoraan. Nyt oppositio väittää, että rahaa on ryhdytty lapioimaan juuri pankeille.
Eräät kaikkea muuta kuin vasemmistolaiset talousasiantuntijat kärjessä Vesa Puttonen ja Vesa Kanniainen ovat alkaneet vaatia, että Suomen olisi laadittava strategia ja taktiikka eurosta irtautumiseksi. Euron siunauksellisuuteen vannoneille ministereille tämä on äärimmäisen vastenmielinen viesti.
Erityisen tiukoilla ovat demarit ja vasemmistoliittolaiset, joiden niskaan perussuomalaisten Timo Soini on jatkuvasti puhaltanut viestiä siitä, että olisi korkea aika hypätä ulos uppoavasta Euro-Titanic-aluksesta.

Jyrki Soini

Suomen pitää kääntyä ja tunnustaa synnit Herralle.

http://www.kotisatama.net/fi/raamattujasana/viikon...

---
Presidentin, hallituksen ja kansan kuuluu rukoilla.

http://jaritasanen.net/wp-content/uploads/2012/03/...

Presidentti Kyösti Kallion rukous Suomen kansan puolesta
”Taivaallinen Isämme, katso armossasi kansamme puoleen. Sinä olet luonut sen ja rakastat sitä.
Sinä näet, että se on mitä suurimmassa vaarassa. Siksi rukoilemme Sinua: Herra, auta meitä
hädässämme äläkä anna meidän hukkua. Lahjoita kääntymys synnin ja laittomuuden teiltä, jotka
johtavat kansamme tuhoon. Herra, armahda meitä. Herra Jeesus Kristus, ilman sinua olemme
voimattomia hävittäviä voimia vastaan, jotka tulvivat kansamme yli ja myrkyttävät sen.
Siksi me kerskaamme Sinun voitostasi pahuuden henkivaltjoja vastaan, joiden vaikutukset
ovat joka päivä sanoin ja kuvin julkisuudessa nähtävissä. Herra, Sinä olet Golgatan ristillä voittanut
pimeyden vallat. Niiden täytyy väistyä myös tänään, koska ylistämme Sinun nimeäsi niiden
ylitse. Tähän me uskomme, sillä Sinä voit myös meidän aikanamme varjella ihmiset saatanalliselta
eksytykseltä. Herra, armahda meitä.
Auta meitä Pyhän Henkesi kautta ryhtymään omassa elämässämme taisteluun syntiä vastaan
ja olemaan kestäviä loppuun asti. Tee meidät kansamme keskellä merkiksi Sinun vapauttavasta
armostasi. Täytä meidät niin Sinun rakkaudellasi, että me tulemme kuuliaisiksi Sinun käskyillesi.
Rakkautesi olkoon meissä se voima, joka voittaa pimeyden vallat kansassamme.
Herra Jeesus Kristus, kaiken voimme Sinun kauttasi, siihen me uskomme. Armahda meitä.
Amen.”

PROFETIA ”SAULILLE”, JOULUNA 2007; TV7: N OHJELMASSA
”POLVIJÄRVEN PASTORI”, OHJELMA N:O 100
”Jumalan Pyhä Henki sanoo sinulle Sauli näin:
’Katso Sauli, rakas sinä olet Minulle. Katso, uskosi alkutaipaleella sinä olet vasta. Mutta sinä
tulet näkemään, tätä aikaa varten Minä olen sinut valinnut. Katso tätä maata sinä tulet
rakentamaan, ja katso, tämän maan Minä tulen sinun käsiisi antamaan. Ja katso Sauli, ei sellaista
asiaa tule, kun sinä käännyt Minun puoleeni, ettenkö Minä antaisi sinulle siihen viisauden ja
neuvon ja taidokkuuden viedä näitä asioita eteenpäin.
Ja katso Sauli, sinä tulet näkemään, että sinun perhekuntasi kohdalla tulee tapahtumaan suuria
muutoksia. Ja Sauli katso, ei kenenkään ole hyvä olla yksin. Ja sinä tulet näkemään, että puolison
Minä olen sinulle varannut ja puolison Minä tulen sinulle antamaan.
Mutta Sauli, uskalla lähteä kulkemaan sitä tietä, jonka Minä ole sinulle varannut. Ja sinä tulet
näkemään, kuinka sinun jalkasi vahvistuvat, kuinka sinun askeleesi vahvistuvat kulkemaan sillä
tiellä, johon Minä olen sinua kutsumassa.
Ja katso, paljon vartijaksi, paljon vartijaksi, Minä tulen sinut laittamaan tämän maan keskellä. Ja
sinä tulet näkemään, että kun sinä kasvat niissä askelissa ja sinä tulet saamaan sellaisen
yliluonnollisen viisauden täältä Taivasten Valtakunan saleista, puhua totuutta, puhua totuutta
salatuimpaan saakka, kun sinä puhut totuutta, kuinka asiat vaan lähtevät muuttumaan, kuinka
asiat lähtevät erityisellä niin kuin tavalla, kuinka siunauksen virrat lähtevät näihin hankkeisiin ja
niihin hankkeisiin, jotka Minä annan sinulle rukoiltavaksi.
Katso Sauli, se kahden tien kulkemisen aika on ohitse sinun elämässäsi. Katso, sinä olet elämäsi
antanut Jumalalle, ja katso, Jumala sanoo sinulle: Sauli, ole kuuliainen Minulle. Uskalla kulkea
niissä askelissa eteenpäin, ja sinä tulet näkemään, kuinka koko maa tulee siunatuksi sinun
kauttasi. Ole siunattu.’ ”

---
http://blog.jeesusonherra.se/?p=8170

Jorma Kassinen

Jarmo Virmavirta on syyllinen Suomen historian suurimpaan virheeseen ja sen tukemiseen.

Ihan aluksi kannattaisi pyytää anteeksi ja sen jälkeen ryhtyä suunnittelemaan voidaanko virhe vielä korjata.

Mikko Nenonen

Miksi historia toistaa itseään? Koska ihminen ei muutu ( ainakaan kovin nopeasti). Periaatteessa samanlainen asetelma on toustunut ihmisenhistoriassa jo useita kertoja. Siis keskittyminen ja hajoaminen. Kaikki keskusvallat ovat hajonneet AINA ja niinpä tämäkin rakennelma hajoaa. EUta ei pelasta edes liittovaltiomalli koska se ei missään olosuhteissa tule olemaan "oikea"liittovaltio vrt. USA.

Perinteisesti Euroopassa paineet ovat purkautuneet sotaan, siis ihan aseelliseen sellaiseen. Jos nyt sellainen kehitys ei ole näköpiirissiä, niin sotaa käydään kuitenkin koko ajan. Sodan muoto on vain erillainen- taloudellinen ja informatiivinen.

Globaali, sekunneissa mitattava informatiivisyys on tehnyt poliittisestapäätöksenteosta lähes mahdotonta. Markkinavoimat taasen ovat syntyneet tästä globaalistasekunttipelistä ja siksi markkinavoimat vievät pidemmän korren.

Mitä etelänveteliin tulee, niin rahaa siellä kyllä on ja talousongelmat voitaisiin ratkaista helposti keräämällä verot ja kiristämällä verotusta mutta sitä ei haluta tehdä. Ainakaan niin kauan kuin siihen ei ole absoluuttista pakkoa.

EU oli kylmänsodan jälkinen poliittinen utopia. Sellaisena se syntyi. Mutta sitten tapahtui nopeasti käänne, jota ei ollut otettu huomioon. Talouden ekspansiivisuus,Kiinan nousu, internet, globalaaatio jne...

EUn ongelmat ovat valuvikaisuus koska se on tehty erilaiseen maailmaan. Se ei pysty muuttumaan itse koska tälläset keskusjohtoisetelimet eivät siihen pysty.

Mikä olisi sitten oikea suunta? Poliittisesti uskon vain jakautuneeseen Eurooppaan. Etelä ja Pohjoinen eivät vain kohtaa toisiaan. ( koska esim. italia tai Kreikka on osoittanut ymmärrystä esim. Suomen maataloutta kohtaan? ). Taloudellisesti tilanne on saman kaltainen. Mikäli Saksan pankit eivät olisi mukana etelänsuossa uskoisin Saksan olevan tiukempi kuin se nyt on. Virmavirran huomio Saksasta on tärkeä pontti. Jos Saksa ryhtyy ajamaan voimakkaasti omaa etuaan, niin Suomenkin täytyy niin tehdä.

Käyttäjän jormaajaakkola kuva
Jorma Jaakkola

Jarmo Virmavirralle!

Kokoomuksen pitää pikaisesti katkaista napanuora demareihin.

Suosittelen tutustumista kotisivuuni
http://koti.mbnet.fi/jorjaa/historia.php

Terveisin
Jorma Jaakkola
Kokemäki

Jyrki Soini

Kiitos Jorma. Teet tärkeää työtä.

http://koti.mbnet.fi/jorjaa/Koiviston_cv.php

Manu on kunnostautunut yritysten kaatamisessa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/VS-yhti%C3%B6t

Ote:
"Vuonna 1984 entinen Metalliteollisuuden työnantajaliiton lakimies Kauko Parkkinen julkaisi VS-yhtiöiden historiaa ja konkurssia käsitelleen kirjan Laillinen murha, Visen taru ja tuho. Parkkisen mukaan VS-yhtiöt ajettiin tarkoituksella konkurssiin, jotta yhtiöiden Irakin rakennusurakat olisi saatu Lohja Oy:lle ja Rakennuskunta Hakalle. Parkkisen mukaan konkurssia edesauttoivat erityisesti silloinen pääministeri ja Postipankin hallituksen puheenjohtaja MAUNO KOIVISTO, kauppa- ja teollisuusministeri ULF SUNDQVIST sekä kauppa- ja teollisuusministeriön kansliapäällikkö ja Vientitakuulaitoksen johtokunnan puheenjohtaja BROR WAHLROOS. Parkkinen julkaisi kirjansa vuonna 2002 ilmestyneessä toisessa painoksessa myös rahoittajapankkien ja Lohja Oy:n tammikuussa 1981 tekemän sopimuspöytäkirjan Visen ajamisesta konkurssiin ja sen omaisuuden jaosta."

---
90-luvun lama, velkataakka, konkurssit, itsemurhat ja perhesurmat taustalla, kehtasi Manu TV:n välityksellä vapauttaa suursyylliset siirtämällä vastuun kansalle, sanoen suunnilleen näin: "Ei suinkka kukka pakottanu teitä ottamaan lainaa." Näin punaista.

On myös sanonta, että kansalla on ansaitsemansa johtajat. Joten rukous on aina paikallaan. Mehän olemme Jumalan hylännyt maallistunut kansa. Pahinta kuitenkin olisi, jos Jumala olisi hylännyt meidät.

Ankaraan historiaammee vedoten, luotan Herramme edelleen välittävän meistä ja kutsuvan meitä. Uskon EU-orjuutemme olevan osa tuota kutsua. Eräiden profetioiden valossa se ei näytä riittävän. Näköjään Idän Karhua tarvitaan taas.

http://www.pelastussanoma.fi/Profetiat/Miekka%20Su...

http://www.pelastussanoma.fi/Profetiat/Kolme%20Mie...

http://www.kolumbus.fi/jouko.piho/40.htm

http://www.pelastussanoma.fi/Profetiat/Valikkosivu...

---
KYÖSTI KALLOIN RUKOUS

http://blog.jeesusonherra.se/?p=8170

KÄÄNTYMINEN

http://www.kotisatama.net/fi/raamattujasana/viikon...

HERÄTYSLUPAUS

http://www.youtube.com/watch?v=daYu4EVN2_c

VAPAUTEEN

http://www.vapauteen.com/

Käyttäjän JuanLopezBonet kuva
Juan Lopez Bonet

Viisas ei ole se, joka luule sellaisenaan olevan. Eikä se, joka yhtenään hokee: "mitä minä sanoin". Eikä se, joka ennustaessaan huonointa, toivoo edes joltakin osin onnistuvan. Eikä se, joka ennustuksessaan kehuu "glooria glooria" ja odottaa kaikki muuttuvan paremmaksi... Viisas on se, (minun vaatimaton mielipide) joka pystyy asettumaan siihen paikkaan, mihin maailma hänet on laittanut: Se, joka osaa hyväksyä tappionsa eikä kehua
retostelee voittonsa, Se, joka kaikki viisaudessaan tietää olevansa kuolevainen sekä erehtyväinen; Se, joka ei elämöi toisten "mahdollisilla"
virheillä, vaan tuntee itsessään sen mahdollisuuden siitä, että hänkin saattaa olla väärässä... Kaiken surkeinta "mukaviisaudessa" on se, että
oma arvo mene toisten arvojen edelle. Eurooppa koostuu monenlaisista kansoista, joilla ei ole yhtenevÄä historiaa, ei genetiikka, ei yhteisiä traditioita, uskontoa, ei yhteistä menneisyyttä eikä tulevaisuutta Olemme erilaisia ja silti yksin omine tapumuksine, uskoumuksine,
tapoineeemme. Miksei se voisi olla rikkaus eikä kirous? Miksi joku luulee olevansa muita parempi ilman sen enempiä pohdintoja siitä, missä se absoluuttinen viisaus sijaitsee? Ihminen on parhaimmillaan ollessaan
empaattinen, solidaarinen, ymmärtäväinen, nöyrä, vaatimaton. rehti,
kuolevainen ja erehtyväinen. Muussa tapauksessa, ei pidä toivoa muilta ymmärtämystä, itse erehtyessään. Tämä analyysi ei ole suunnattu kirjoittajaa eikä lukijaa vastaan, vaan pohdittavaksi ja mitittavaksi.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Toivottavasti blogistin kaipaamaa "Euroopasta tyystin kadonnutta poliittista johtajuutta" ei löydy paikkaamaan ainakaan edesmenneen itävaltalaisen Adof Hitlerin tapainen sodanlietsoja.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Meillä ei ole enää suurta johtajuutta. En tarkoita Vladimir Putinia enkä Jyrki Kataista. Historia arvioi heidät aikanaan. Ehkä minun pitäisi siirtyä politiikkaan? Emme ainakaan voi hävitä enempää, kaikella on katto.

Jorma Kassinen

Voi kun eurooppaan löytyisikin suuri johtaja.
Barroson maolainen kommunismi on liian kollegiaalista.

Me suomalaiset haluaisimme Bresnevin jota voisimme seurata ja uskoa.

Jyrki Soini

Hyvässä lykyssä tulee SALESTA tiennäyttäjä.

PROFETIA ”SAULILLE”, JOULUNA 2007; TV7: N OHJELMASSA ”POLVIJÄRVEN PASTORI”, OHJELMA N:O 100

”Jumalan Pyhä Henki sanoo sinulle Sauli näin:

’Katso Sauli, rakas sinä olet Minulle. Katso, uskosi alkutaipaleella sinä olet vasta. Mutta sinä tulet näkemään, tätä aikaa varten Minä olen sinut valinnut. Katso tätä maata sinä tulet rakentamaan, ja katso, tämän maan Minä tulen sinun käsiisi antamaan.

Ja katso Sauli, ei sellaista asiaa tule, kun sinä käännyt Minun puoleeni, ettenkö Minä antaisi sinulle siihen viisauden ja neuvon ja taidokkuuden viedä näitä asioita eteenpäin.

Ja katso Sauli, sinä tulet näkemään, että sinun perhekuntasi kohdalla tulee tapahtumaan suuria muutoksia. Ja Sauli katso, ei kenenkään ole hyvä olla yksin. Ja sinä tulet näkemään, että puolison Minä olen sinulle varannut ja puolison Minä tulen sinulle antamaan.

Mutta Sauli, uskalla lähteä kulkemaan sitä tietä, jonka Minä ole sinulle varannut. Ja sinä tulet näkemään, kuinka sinun jalkasi vahvistuvat, kuinka sinun askeleesi vahvistuvat kulkemaan sillä tiellä, johon Minä olen sinua kutsumassa.
Ja katso, paljon vartijaksi, paljon vartijaksi, Minä tulen sinut laittamaan tämän maan keskellä.

Ja sinä tulet näkemään, että kun sinä kasvat niissä askelissa ja sinä tulet saamaan sellaisen yliluonnollisen viisauden täältä Taivasten Valtakunan saleista, puhua totuutta, puhua totuutta salatuimpaan saakka, kun sinä puhut totuutta, kuinka asiat vaan lähtevät muuttumaan, kuinka asiat lähtevät erityisellä niin kuin tavalla, kuinka siunauksen virrat lähtevät näihin hankkeisiin ja niihin hankkeisiin, jotka Minä annan sinulle rukoiltavaksi.

Katso Sauli, se kahden tien kulkemisen aika on ohitse sinun elämässäsi. Katso, sinä olet elämäsi antanut Jumalalle, ja katso, Jumala sanoo sinulle: Sauli, ole kuuliainen Minulle. Uskalla kulkea niissä askelissa eteenpäin, ja sinä tulet näkemään, kuinka koko maa tulee siunatuksi sinun kauttasi. Ole siunattu.’ ”

http://jaritasanen.net/wp-content/uploads/2012/03/...

http://www.tv7.fi/vod/

Toimituksen poiminnat