*

Jarmo Virmavirta

Arktinen asia on valtakunnan asia

Tiistaina Helsingissä, joka ainakin muodollisesti on edelleen Suomen pääkaupunki, katsottiin tulevaisuuteen. Ulkopoliittisen Instituutin tiloissa perustettiin Suomen Arktinen Seura. Jo oli aikakin, sanoivat monet.

Ajan hengen mukaan media ei sanonut tästä mitään. Uutissivuilla keskitytään siihen, joka vie konkurssiin. Urheilusivuilla hehkutetaan, kun Suomi on pääsemässä karsintasarjaan, sekä jääkiekon väkivaltaan, tosin aika näyttävästi. Kulttuurille kelpaavat vain ne erikoisuudet, jotka eivät ole koskaan kuulleetkaan sellaista, että kuvataiteen perusta on piirustustaito. Uudet avaukset asiassa kuin asiassa laitetaan varmuuden vuoksi roskakoriin.

Mutta silti, mutta silti arktinen seura perustettiin. Idean isä on suurlähettiläs Antti Lassila, ei hänkään muodin mukainen uudistaja. Täysin palvellut, mutta täysin tolkussaan. Hänen suuntaviivojensa mukaan seura pyrkii vaikuttamaan arktista aluetta koskevissa kysymyksissä Suomen edun mukaisesti. Se seuraa keskustelua ja osallistuu siihen sekä pitää yllä kansainvälisiä suhteita. Niistä tärkein on varmaankin Venäjän Maantieteellinen Seura.

Seuran johtoon ei nyt haettu poliitikkoja, mikä rajoittaa aina julkisuutta. Arktisen seuran hallituksen puheenjohtajaksi valittiin alan mies, STXFinlandin varatoimitusjohtaja Timo Suistio. Muutenkin hallitus edustaa tahoja, jotka ovat asialla. Kun muu media ei kokoonpanoa kerro tulkoon se tässä sanotuksi: Mika Aaltola UPI:sta, Liisa Holmberg saamelaisalueen koulutuskeskuksesta, Paula Kankaanpää Rovaniemen yliopiston arktisesta keskuksesta, Simo Rundgren eduskunnan arktisesta ryhmästä, Timo Rautajoki Lapin kauppakamarista, kommodori Jaakko Savisaari sotilassektorilta, Petteri Talus Ilmatieteen laitokselta sekä Tero Vauraste arktisen alueen meriteknologian piiristä.

Näillä eväillä pitäisi saada aikaan valtakunnallisella tasolla järkevää keskustelua arktisen alueen tulevaisuudesta ja Suomen suhteesta siihen. Monet sanovat, että se on seuraava suuri Suomea koskettava mahdollisuus. Kuljetusten uusi logistiikka, arktisen alueen energiapotentiaalit, mutta myös ilmaston lämpenemisen vaikutukset kuuluvat kysymyksenasetteluun.

Norja on näissä kysymyksissä pitkällä Suomea edellä, eikä se ole ihme. Norja on rantavaltio, Suomi ei. Petsamon kokemuskin oli kovin lyhyt. Norjalla on rahaa jopa liikkua arktisen alueen kulttuuririennoissa, missä suomalaisia ei näy. Mutta arktinen valtio Suomi on, vaikkei maa olekaan ikijäässä. Meillä on ennen muuta kokemusta ja innovaatiota arktisesta merenkulusta.
Arktisen seuran perustaminen kertoo myös yhdestä yleisestä vinosuuntauksesta.

Arktinen asia on meillä jätetty enemmän Lapin asiaksi, mikä rasittaa jo lappilaisiakin. Tärkeimmät ratkaisut tehdään valtakunnallisella tasolla ja siksi tarvitaan valtakunnallista keskustelua. Siihen ei taida facebook-kaverit riittää. Jos Suomen Arktinen Seura ei riitä, tarvitaan varmaan unilukkari tasavallan presidenttiä. Silloinhan syntyy julkisuutta, kun vastustajat heräävät vastustamaan, oli asia mikä tahansa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (16 kommenttia)

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Kiitos, tämä on viikon tärkein puheenvuoro. Arktisen seuran mietintämyssyyn kuuluu luonnollisesti myös huoli haavoittuvasta arktisesta ympäristöstä.

Matti Jalagin

Olen seurannut alueen uutisia mainiolta sivustolta, johon alla linkki.

http://barentsobserver.com/en/news-barents-region

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

Akkurat!
Soma seura asiantuntijoita.
Ihan tilastomielessä vain - kutka tuosta
poppoosta lienevät syntyisin tai ainakin
asuvat arktisella alueella?

Syntyä ja elää arktisella alueella, siitä
kertyvä kokemus, "hiljaisen tiedon" siirto...
Joopas, eipä usein suutarinkaan mukuloilla
ole kenkiä.

Mokoma on aika haastavaa tänä päivänä kun
jopa maallikoillakin on mahdollisuus saada
oivaa numeerista tietoa em. seudusta.
Ilman että on iän kuun päivänä piipahtanut
sillä suunnallakaan.
Tietenkin maallikko osaamatta tehdä siitä
ortodoksisia johtopäätöksiä.

Kaiken kaikkiaan ihan kiva juttu.


█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
H a r m a a s u s i ™ 2 0 1 2

Käyttäjän JukkaLaitinen kuva
Jukka Laitinen

Sikäli kun ymmärsin tässä katsotaan laajempia arktisia kokonaisuuksia yli maamme pohjoisosan tulevien sub-trooppisten alueiden. Ja vapautetaan pohjoisen asukkaat ajattelemasta liian vaikeita asioita. Paha juttu tuo Petsamon menetys - nyt pääsemme arktisille vesille vain Tanskan salmien kautta Norja kiertäen.

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Aiheesta Ilmo Massan ja Alla Bolotovan artikkelissa "The Opening of the Circumpolar North", jossa tarkastellaan toisen maailmansodan monenmoisia vaikutuksia pohjoisella vyöhykkeellä (ks. Finnish Journal of Environmental History).

http://www.uta.fi/yky/tutkimus/historia/projektit/...

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

Seura on perustettu tärkeää asiaa varten. Globaali logistiikka Aasiasta Eurooppaan ja Aasiasta USA:n itärannikolle tulee 2 - 3 vuoden sisällä siirtymään 6 - 8 kk vuodessa Jäämeren kautta kulkevaksi.

Venäjä on Norjan kanssa varautunut hyvin tilanteeseen. Se merkitsee, että Venäjä tulee kaappaamaan liikenteestä merkittävän osan. EU ja Suomi jäävät maksajiksi ja altavastaajiksi ilman minkäänlaista yhteyttä Jäämerelle.

Sanot, että Petsamo oli vain lyhyen ajan Suomelle. Lyhyen tai pitkän, se alue kuuluu kuitenkin Suomelle. On sellainen kansainvälisen oikeuden sääntö kuin Pacta sund servanda eli sopimukset on pidettävä. Eivät kolonialistisetkaan maat ensin ratifioineet entisten alusmaittensa itsenäisyyttä ja sen jälkeen 20 vuoden kuluttua napaneet maan takaisin.

On mielenkiintoista seurata, pystyykö ko. seura saamaan mitään aikaan. Jos se askartelee vain Venäjän ja Norjan ehdoilla, siitä ei ole mitään hyötyä. Jos seura ajaa aktiivisesti Petsamon palautusta, silloin sillä on visio ja fokus, jota seurata. Eiköhän se suomalainen kumartelu ja umpisuomettuneisuuden aika jo riitä?

Jatkan vielä: mahtaako seuralla olla nettisivuja, ei ainakaan löydy ja miten siihen saisi yhteyden?

Käyttäjän JormaHrknen kuva
Jorma Härkönen

Kävin äskettäin usean muun suomalaisen logistiikka-alan asiantuntijan kanssa Kirkenesissä (Kirkkoniemi) ja Murmanskissa, jonne matkustimme vanhaa oikeanpuoleista käsivartaa pitkin Petsamon kaupungin kautta. Mieliinpainuva matka ja samalla todiste siitä, että arkitnen alue kiinnostaa ja sen eteen on valmis tekemään ehkä laajempikin suomalaisten yritysten uja yhteisöjen joukko kuin luullaan.

Lappilaiset ovat luonnollisesti tässä aktiivisimpia ja he ovat toiminnallaan onnistunet herättämään ainakin meidät logistikot täghän tärkeään asaiaan mukaan. Perästä varmaan kuuluu.

Arktinen Seura on tervetullut uusi muoto toimia.

Käyttäjän mattihytola kuva
Matti Hytölä

Jos jäämeren rata toteutettaisiin ja koillisväylä olisi ihan oikeastikin käyttökelpoinen (näinhän ei ole kun laivat juuttuvat jäihin vaikka satelliitit väittävät reittiä sulaksi), niin siitähän Suomen vientiteollisuus saisi reitin maailmalle. Eli nyt vihreät äkkiä vaatimaan rikkidirektiivin laajentamista Jäämerelle!

Käyttäjän karjala kuva
Veikko Saksi

20.9.2012 19:24 Matti Hytölä. Sain tänään mailin, jossa väitetään tilanneta täysin päinvastaiseksi. Eli satelliitit ilmoittavat, että jäätä on paljon, 3.5 milj. km2. Todellisuudessa sitä on tämän tiedon mukaan paljon vähemmän ja jääpeite vieläkin vähenee koko aika.

Ps. ei kannata herättää vihreitä, annetaan heidän olla onnellisia, että saivat suomalaiset taas maksumiehiksi. Kyllä he heräävät vaatimaan sitä, että suomalaiset joutuvat Jäämerestäkin maksumiehiksi riippumatta siitä, onko Suomella suora yhteys Jäämereen vai ei.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Hyvä, että tällainen Suomen Arktinen Seura on perustettu.
Koska meillä ei ole Petsamon kautta yhteyttä suoraan Jäämerelle, meidän on hakeuduttava läheiseen yhteistyöhön Norjan ja muiden Pohjoismaiden kanssa.

Suomen on syytä lähettää joukkoja Islannin puolustukseen, jossa apua kuulemma tarvitaan. Jos Kreml esittää protesteja, Suomen on muistutettava, että YYA-sopimus ei ole enää voimassa. Jos Venäjä ei hyväksy Suomen ja Pohjoismaiden puolustusyhteistyötä, vaihtoehtona on Nato-jäsenyys. Tämä on tehtävä Moskovalle selväksi.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Jarmo hyvä

On hienoa että otat asian esille.

Vuonna 2004 Murmanskin kansainväliseen öljykonferenssiin
osallistuvat pohjois suomen edustajat muistavat varmaan,
kun keskusteltiin matkalla pitämästäni esitelmästä :
Pohjoisen yhteyden mallintamisesta ja sen tärkeydestä ;
Rautatiestä ja jopa vesitiereittien mahdollisista tutkimisista Pohjanlahdelta Murmanskiin.

Vanhoja tervankuljetusreittejä-veneille.

Totesimme tehtävän olevan hyvin vaativan. Sen täysimittainen hyödyntäminen muuttaisi jopa tavaravirtoja ja sen mukana pohjoisen
Suomen merkitys kauppareittinä palautuisi histoassa jo ennen koetun laiseksi ellei suuremmaksi.

Matkailijat ja Murmanskin ja pohjoisen alueen hyvin taloudellisesti toimeentuleva öljyteollisuusväki käyttäisi supernopeaa rautatie reittiä jopa itämeren viikonloppuristeily ja ostos matkoihin

Eilen julkisuuteen ilmestyi mm.http://www.tekniikkatalous.fi/energia/ilmastonmuutos/quotpohjoisnapa+sulaa+taysin+neljan+vuoden+kuluessaquot/a840120 ,
jossa ilmoitetaan pohjoisnavan yllättättävän nopeasta sulamisesta.

EU on ennakoinut tätä muutosta omassa liikennepoliittisessa strategiassaan, mikä sovittiin ja julkaistiin huhtikuussa
vuonna 2011 jossa se edellytti että 50% sisämaan rahtiliikenne keskipitkästä ja pitkän matkan volyyistä tulisi voida siirtää
rauta ja vesiteiden infralle.

Maassamme on tätä tutkimusta tai keskustelua siitä mitä em
päätöksestä voi seurata ei liikenneministeriö ole vielä aloittanut, ministerin eduskunnalle kesäkussa 2012 antaman välikysymys selvityksen mukaan .

Kuitenkin olemme tilanteessa missä päätökset ovat jo
rautatie-infran kehittämisen osalta tehdyt budjetteihin ja kehyksiin.

Vesiliikenten osalta olemme täysin -Rikkidirektiivi - tilanteessa .
Eli ilman tutkimusta , keskusteluja ja taloudellisia vertailuja
vaikka eu:ssa sovitusta päätöksestä on jo yli vuosi aikaa.
Eli päätöskin on tehty ilman selvityksiä tutkimuksia tai keskusteluja ... menty virran mukana kuten rikkidirektiivissäkin -.---ihmetellä sopii...

Jopa eduskunta on saatu päättämään miljardi kehittämisistä ilman puolueettomia tai edes mitään selvityksiä vesitie mahdollisuuksista
eu laskelmien ja strategian toteuttamiseksi .
Nyt on päätetty lobbausten perusteella - Mutu tutkimuksin- toteuttaa eu strategiaa ainoastaan ainoastaan rautateiden infraa vahvistamalla.

Kaikki sisämaan vesitie kehittäminen on jätetty kaiken tieteellisen ja poliittisen tutkimuksen ja keskustelun ulkopuolelle.ks mm TEM metsäteollisuuden suunnitelmia jotka elokuussa 2012 julkaistiin
TEMmin sivuilla niissä ei ole em eu strategiaa mainittu
eikä otettu huomioon mitenkään.

Samoin on kaikissa tämän hetkisissä tutkimissani - ja kommentoimissani - LVM suunnitelmissa ja ns tutkimuksissa.

Niin tässä kuin kaikessa liikennekekusteluissa ,kuten eilisessä
eduskunnan budjetin lähetekeskustelussa kukaan ei maininnut
sanallakaan eu strategia vaatikuksia tai eu:ssa tehtyjä päätöksiä
tai niistä aiheutuvia muutostarpeita, niiden tutkimista tai infran kehittämistä eu strategian mukaisesti.

Arktisen alueen keskustelussa keskitytään ainoastaan joidenkin
suurten öljy ja kontti liikenteiden saamiseksi osaksi vuotta
pohjoisille reiteille.

Ne piirit, jotka tästä hyötyvät ovat mielestäni hyvin pienet ja
rajalliset verrattuna siihen, mitä saavutettaisiin kun
keskityttäisiin "arktisen-ympäörivuotisen vesi liikenteen
saamiseksi myös suomen sisävesille, eu strategian mukaisesti -eli teollisuus ja kauppa koko järvi suomen aluella tulisi
älyliikenteen ja uusien jo VTT:n toteamien logististen
mahdollisuuksien avulla saada ympärivuotisesti toimiviksi
vesiliikenteen piiriin.

Mielenkiintoista on se että ollaan talvivaaran kaivoksen kohdalla
huomattu miten vesistöjä pilaantuu talvivaaran kaivoksen päästöillä. Tarkoittaa että talvivaarasta on vesitielogistiset mahdollisuudet
saimaan kanavan kautta maailman markkinoille.

Missä ovat tutkimukset siitä mitä edellyttäisiin, että talvivaaran kaivoksen tuotteita kuljettaisiin vesitse joko valtameriliinteen
satamiin tai suoraan keski euroopan jokiliikenne alueen markkinoille kannattavasti,ympärivuotisesti tarpeeksi suurilla sisävesialuksilla.

Vesiliienteen infran rakentaminen ja ylläpito on noin 50% rautatien vastaavista kustannuksista . Energian kulutus noin 17% kuorma auto liikenteen vastaavasta.

Esimerkkinä sisävesiliikenteen tehokkuudesta voidaan mainita nykyinen tilanne jossa eu aluella on toiminnassa noin 12500 sisäesilaivaa.
mm Rotterdamin sataman syöttöliikenteen noin 400 miljoonan tonnin määrästä hoidetaan noin 45% sisävesilaivoilla ja loput junilla ja autoilla. meillä puuttu kokonaan tämä infra ja laivasto.

Meillä on Suomessa tasan 1 sisärahtilaiva(kesäliikenteessä) ,
vaikka jään vuotuinen keskivahvuus käyrä on jo Järvi suomen
alueella sellainen johon kannattaa jäävahvisteiset ultra keveät
laivat rakentaa ja joilla liikenne saadaan kannattaksi.
Tästä olen tehnyt tutkimukset Lappeenrannan yliopiston kanssa
jo vuonna 2009.

Edelleen eu:ssa kehitetään sähköjakelu auto (mm VW ja Fraunhofer instituutti saksassa) järjestelmiä kytkettäväksi sisävesiliikenteen itsepurkaviin /lastaaviin konttilaivoihin älyliikenteen avulla.
Meillä älyliikenteen kehittämissä sisävesi asiaan ei ole
tietääkseni vielä puututtu.
( tämä tieto siksi, että allekirjoittaneella on mallisuoja kehitettyyn sisävesikonttilaivaan )

Summa summarum , on hyvä että etsitään suurista laivoista
mahdollisuuksia mutta arktisen liikenteen kehittämiseen on
tarvetta ihan omilla vesilläkin -pienten laivojen piirissä.
Mielestäni tämäkin tulisi ottaa valtakunnan kehittämisessä
huomioon valtion toimesta .

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Onko tässä jo nousemassa ongelmaksi Pohjoisnavan jäätikköalueen liian hidas sulaminen ?

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

" ...Ajan hengen mukaan media ei sanonut tästä mitään. Uutissivuilla keskitytään..."
Kiinnitän tässä huomiota Virmavirran ensimmäiseen kappaleeseen, joka on äärimmäisen tärkeä. Sinänsä en ota kantaa arktiseen jne., vaan uutisointiin.
Miksi painettujen lehtien levikit laskevat ? Miksi joka tuutista tulee aamusta iltaan samoja uutiskertauksia ? Miksi jopa sanomalehdistö on langennut viihteellisyyden kasvavaan palvontaan, ihannoi kaunista taittoa, nuorekkuutta ja hakee skuuppeja ? Missä on rosoisuus ? Räväkkä tutkiva journalismi ? Uusiopaperi? Musta-valkoisuus ? Missä on uutta kiinnostavaa tietoa ? Uutta tietoa tulee juuri Virmavirran kaltaisista kolumneista "arktinen"..." ja vielä räväkämmistä. Kommentoin itseäni : Musta-valkoinen on räväkkä hieno väriyhdistelmä värin meressä- se erottuu. Uusiopaperilta on helppo lukea. Ilmoittajakin voi ideoida mainontaansa uudella tavalla uudessa ympäristössä. Olen varma siitä, että laajoja uusia avauksia eri elämänalueilta pitää tulla. Yleismedian pitää olla yllättävä, juttuja jotka ravähtävät silmille uudella näkökulmalla. Jos kaikki hakevat vaan omia segmentoituja kiinnostuksen alueita, yleissivistys ja laaja tietämys romuttuu. Nyt tarvittaisiin oikeasti uuden ajan Urpo Lahtisia, Veikko Ennaloita, Leif Salmeneita, Arto Tuomisia, Hannu Karpoja; ärsyttäviä ja inhottavia. Selitys ontumiselle ei ole netti ja ansaintalogiikka. Ratkaisuun on monta uutta konseptia olemassa, mutta ei mene perinteisissä organisaatioissa perille. Organisaatioiden sisäinen suojelumekanismi uutta vastaan etenee konkurssiin meneen hampurialismyyjän konseptilla, missä hampurilaisesta ensin puolitettiin sesamin siemenet, sitten pari kurkkua, pihvi halpamyymälästä ja maku korvattiin mainonnan antamilla mielikuvilla.

Käyttäjän timouotila kuva
Timo Uotila

Tuosta median kiinnostuksen kummallisuudesta minulla on tuore kokemus Ahvenanmaalta. Siellä pidettiin hyvin mielenkiintoinen kansainvälinen konferenssi aiheesta Venäjän Alaska. Paikalla oli johtavia tutkijoita Yhdysvalloista ja Venäjältä. Mutta Manner-Suomen lehdistö loisti poissaolollaan. Ahvenanmaa onkin melkein itsenäinen "valtio". Kun siellä lehdet kirjoittavat hallituksesta, ne tarkoittavat Ahvenanmaan paikallishallitusta, ei Kataisen kabinettia.

Juhani Piironen

Jarmo Virmavirta puhuu jälleen asiaa. Syy miksi asia ei kiinnosta mediaa on se että media on kiinnostunut vain hyvän jakamisesta, ei sen hyvän tienaamisesta.

Eli se on tärkeää miten jaetaan vaurautta, ei se miten luodaan vaurautta.

Ja jälleen kerran kiitos Jarmo Virmavirralle siitä että meillä oli ennen Uusi Suomi, riippumaton itsenäinen sananvapautta puolustava lehti, joka keskittyi jakamisen sijasta luomiseen.

Siellä oli hyviä tomittajia. Nimeltä muistan tosin enää Okkerin.

Sellaista lehteä meille ei enää taida tulla.

Toimituksen poiminnat