Jarmo Virmavirta

Kuuntele kolumni kirjoittajan itsensä lukemana
YLE Areenasta.

Sinuhe egyptiläinen tuo perspektiivin Tahririn aukiolle

Egypti on kiehtonut minua ainakin siitä lähtien kun koulupoikana luin Mika Waltarin Sinuhe egyptiläisen. Monille muillekin ihmisille, eikä vain Suomessa, Sinuhe on perspektiivi tämän päivän tapahtumiin Kairossa.

Ja miksei olisi.

On mieltä järisyttävä kokemus tuntea, kuinka Niilin rannalla Luxorissa jopa kaislojen huojunta kertoo ikuista tarinaa ihmisen vallan himosta.

Useimmat muistavat vain lauseen "niin on aina ollut ja niin on aina oleva". Mutta Sinuhen kohtalo kertoo siitä, että myös muutos on mahdollinen tai että ainakin muutoksen pelko on poliittinen realiteetti. Faarao Horemheb karkotti lopulta Sinuhen Puntin maahan pelätessään hänen sanojensa nakertavan johtajan jalustaa. Sinuhe on myös kertomus haaveiden ja realiteettien taistelusta. Se sopii hyvin tämän päivän Egyptiin.

Sinuhen aikana faarao Ekhnaton loi uuden uskonnon, jonka jumalalla Atonilla ei ollut edes kuvaa ja jonka edessä köyhä oli samanarvoinen kuin rikas. Opin käytännön tulokset olivat muuta kuin tarkoitus. Tämän päivän Atonin kannattajat osoittavat mieltään Tahririn aukiolla, jonka reunoilla nousevat vallan keskukset. Puolueen päämajan vieressä Egyptiläinen museo muistuttaa historiasta, ehkä turhaan.

Niin mieletön on ihminen, "että hän aina panee toivonsa ja luottamuksensa tulevaisuuteen oppimatta erehdyksistään ja kuvitellen huomista tätä päivää paremmaksi", sanoo Sinuhe.

Tämän päivän Atonin uskonto on liberaalinen demokratia ja sosiaalinen markkinatalous. Niin tavoitteet määrittelee Suomen ulkoministeri. Ylipappi puhuu vain vapaasta markkinataloudesta, mutta ei siinä suurta eroa ole. Molemmissa toteutuu uusimmankin kokemuksen mukaan Sinuhen palvelijan Kaptahin oppi.

Kaikissa oloissa, mutta eniten kriisin aikana rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Demokratiakin tarkoittaa eri maissa ja eri aikoina kovin eri asioita. "Liberaali demokratia" on hurskas toive, snopismilta haiskahtava länsieurooppalainen näkökulma.

Ylipappi on Yhdysvallat on jo vuosikymmenet levittänyt ilosanomaansa Lähi-itään. Obama sanelee ehtojaan Egyptille, vaikka Iran ja Irak kertovat katastrofeista. Afganistanissa ei ole opittu edes neuvostodemokratian kokemuksista. Egypti on näitä tärkeämpi. Arabimaailman keskus on säilynyt Mubarakin ajan vakaana, kun johdolla on armeijan tuki eikä haaveita ole sekoitettu realiteetteihin.

Egyptissä on alkanut muutos ehkä johonkin suurempaan. Yksi maailman vuosi on kai tulossa tiensä päähän, globaali talous alkaa kypsyä politiikaksi. Egyptissä "kansa vaatii Mubarakin eroa". "Kansa" on otsikko, kansainvälinen julkisuus, jonka käyttäytyminen ei paljoa eroa Sinuhen ajoista: "Kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi."

Todellinen kansa löytyy muualta kuin Tahririn aukiolta, mutta ei sitä uutisjutuissa tavoiteta. Uutisissa esiintyvät tämän päivän Atonin kannattajat, nuori älymystö, oppineet.

Mielenosoituksilla on painoa, mutta todellisuudeksi vaatimukset voivat muuttua vasta ajan ja realiteettien tunnustamisen kanssa. Nyt niiden merkitys on siinä, että Egyptin talous ajautuu entistä pahempaan jamaan ja kansan selkänahasta on pakko repiä irti vielä enemmän. Niin tapahtui myös Ekhnatonin uudistusten tuloksena, mutta ihminen panee toivonsa tulevaisuuteen oppimatta erehdyksistään.

Koko Lähi-idän hento vakaus horjuu Mubarakin horjuessa. Siksi erityisesti Israelissa pelätään muutosta.

Lännen pyhä sota Lähi-idässä alkoi ristiretkistä ja jatkuu nyt ponnisteluna vapaan markkinatalouden ja liberaalin demokratian puolesta. Jotakin tekemistä siinä on öljylläkin, mutta vakautta Lähi-itään lännen ristiretki ole tuonut, vaikka on jatkunut kymmeniä vuosia.

Kuinka syvälle EU:n kannattaa Yhdysvaltain soppaan sotkeutua, jos sillä siitä vielä on mahdollisuus päästä irti? Mitähän Kiinassa, jossa ajan käsitys on lähempänä Sinuhea kuin lännen rytmiä, tästä kaikesta ajatellaan?

Suomen on viisaampaa pysyä Sinuhen opeissa eikä spekuloida Mubarakin lähtölaskennalla. Suosittelen Suomen ulkopolitiikkaan kotimaista oppikirjaa, Sinuhe egyptiläinen.  


 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Alexius Manfelt

Perinteisesti kansan voi yhdistää ulkoinen vihollinen. Näin voi olla jopa useiden kansojen kohdalla. Tämänkertainen meuhkaaminen ei ole vain Egyptin ongelma, vaan laajemman alueen. Eli Israel on varmasti se helpoin kohde, jos ongelmat vielä kasvavat ja leviävät. Siksi Israelissa vallitsee pelko tapahtumista, osaisivatpa vain olle edes hiljaa ja rauhallisesti. Mikä olisi sen loogisempaa kuin tuo yhteinen vihollinen.

Mutta kiitor aivan erinomaisesta blogikirjoituksesta. Sinuhe on aivan ylikäymätön opas jopa tämänkin päivän ongelmiin niin Egyprissa kuin muuallakin maailmassa. Mika Waltari ole enemmän kuin näkijä!

Dari-anne Suomalainen

Ei nyt oikein mennyt perille.

Ekhnaton ( Akhenaten ) syöstiin vallasta, koska hän oli haaveilija ja rauhaa rakastava suhteessa naapurimaihin.
Ekhnatonin aikana valtava, monille eri jumalille omistautunut papisto ( kansan elätit) lakkautettiin.

Papisto halusi valtansa takaisin, joten Ekhnaton syötiin vallasta ja meno palasi entiselleen, kunnes sekin romahti.

Ei ollut mitään pysyvää, missä pitäisi pysyä.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Yks ratamestar Lappeerannast kuulu sanonee jot kaikki on turhuutta auringon alla", siteerattiin viime viikolla kotimaisen elokuvan Anu ja Mikko tv-esityksessä.

Kyllähän Sinuhessakin sanotaan yhtä ja toista, mutta Waltari ei tiennyt mitään Facebookista tai muusta "sosialisesta", kuten hän olisi saattanut kirjoittaa, mediasta. Tämäntalviset tapahtumat Kairossa olisivat varmasti saaneet Sinuhen, Senmutin ja hänen vaimonsa Kipan pojan, päivittämään profiiliaan.

"Mitähän Kiinassa, jossa ajan käsitys on lähempänä Sinuhea kuin lännen rytmiä, tästä kaikesta ajatellaan?" Hyvä kysymys. Kirjoittiko Mika Waltari mitään kiinalaisista? Niistä teksteistä voisi löytyä ainamoderni vastaus.

Käyttäjän jannes kuva
Janne Särkelä

Egyptin vallankumouksen suurin anti on egyptiläisten henkinen vapautuminen ja tukahdutettuina olleiden tunteiden kokeminen yhdessä. Toivo paremmasta on muutoksen voima, ja mukana olivat käytännössä kaikki.

Tässä erään egyptiläisen kertomus yhdestä päivästään: http://www.arabawy.org/2011/02/06/jan25-friday-of-...

Syy miksi Israel pelkää muutosta on sen otteen murtuminen palestiinalaisista. Ympärillä olevien arabihallintojen muuttuessa (ja varsinkin niiden kansojen vapautuessa) Israelin nykyhallinnon perustelut äänestäjilleen käyvät yhä vaikeammiksi.

Luultavasti Egypti myös alkaa pyytämään markkinahintaa Israeliin toimittamasta kaasusta eikä Mubarakin kanssa sovitulla alennuksella.

Matias Gerlich

Pelkään pahoin että suuri innostus päättyy Egyptissä tuhoisasti. Esimerkkejä historiasta riittää: Ranskan suuri vallankumous ja sen jälkeen giljotiinit, Venäjän vallankumous ja leniniläis-stalinilainen terroriyhteiskunta sekä Iranin shaahin syrjäyttämin ja siitä seuraava islamilainen vallankumous verilöylyineen.

Toivon parasta, mutta pelkään pahinta. Mika Waltarilla oli tarkka vainu, hän haastoi vedätyksen ja sitä seuraavan verilöylyn.

Dari-anne Suomalainen

Israel on ainoa demokraattinen maa Lähi-idässä, ja sillä on ilmeinen vaikutus siihen, että myös arabimaat vaativat demokratiaa.
Kysymys on ollut vain siitä, milloin se tapahtuu, enenpitkää se olisi tapahtunut kuitenkin.

Arabimaista on suuri tunku Israeliin, laittomia rajanylityksiä tapahtuu koko ajan.

Toivottavaa on se, että valtaa esim. Egyptissä eivät kaappaa jotkin ääriryhmät, jotka eivät kunnioita solmittuja rauhansopimuksia.

Käyttäjän raimas kuva
Raimo Nurmi

Hyvä Dari-anne Suomalainen.

Israel ei ole demokratia. Israel on juutalaisvaltio oman definitionsa mukaan. Noin 20-21% Israelin kansalaisista ei ole juutalaisia. Kristityt eivät suorita asepalvelusta, joten heidän pääsynsä esim. korkeampaan koulutukseen on pätevästi ja kätevästi vaikeaa.

Sen sijaan druusit suorittavat asepalveluksen. Druusit ovat jo ammoin eronneet muslimien valtavirrasta, muslimeja kuitenkin.

Israel on miehitysvalta, joka ei noudata tai kunnioita kansainvälisiä sääntöjä, lakeja tai sopimuksia. Se myös tässä aivan taannoin harjoitti kansainvälistä merirosvousta murhaten ulkomaan kansalaisia kansainvälisillä vesillä.

En jatka pidemmälle. Jo tämän perusteella voi ymmärtää miksi Israelissa pelätään. Palestiinan muuri ei paljoa suojaa.

Mitä taas tulee Virmavirran kaunomaalailuun Tahrir-aukiosta ja sen ympäristöstä voi vaan todeta, että Waltari ei käynyt Egyptissä. Virmavirran kuvaus antaa epäillä sitä, onko Virmavirtakaan.
Muslimiveljeskunnan päämaja ei ole lähelläkään Kairon Egyptiläistä Museota tai Tahrir-aukiota.

Jouni Jokela

" Mutta Sinuhen kohtalo kertoo siitä, että myös muutos on mahdollinen tai että ainakin muutoksen pelko on poliittinen realiteetti. Faarao Horemheb karkotti lopulta Sinuhen Puntin maahan pelätessään hänen sanojensa nakertavan johtajan jalustaa. Sinuhe on myös kertomus haaveiden ja realiteettien taistelusta. Se sopii hyvin tämän päivän Egyptiin."

2011 Muutos alkoi Tunisiasta, ja leviää nyt kulovalkean tavoin.

Suomalaisilla on mahdollisuus "räjäyttää" oma mätä hallintonsa äänestyskopissa.

http://jounijokela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/56326-...

Johnny B. Goode

Waltari ei tietääkseni itse käynyt koskaan Egyptissä.
Teoksessaan Egypti onkin vain kulissi.
Ei siinä todellakaan kerrota Egyptistä vaan nimenomaan vallasta.
Sinuhe on teoksessa lääkäri. Tulee mieleen nykyajan lääkefirmat ja niiden valtarakennelmat.

Komisario Palmu olisi voinut seikkailla Egyptissä kuten Agatha Christien Hercule Poirot.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

On aika tylyä kommentoida täysin pätevää historiallista Sinuhe-romaania, ettei se kertoisi Egyptistä. Mihin vastaavat tapahtumat vastaavana aikana olisi voitu sijoittaa - Keski-Uudenmaan sairaanhoitopiiriinkö?

. suvituuli

"Mitähän Kiinassa, jossa ajan käsitys on lähempänä Sinuhea kuin lännen rytmiä, tästä kaikesta ajatellaan?"

*****

New Yorkin nykyinen pormestari ja Bloomberg-mediaimperiumin perustaja, Michael Bloomberg omaelämänkerrassaan "Bloomberg by Bloomberg"(1997) muistaakseni kirjoitti suurin piirtein seuraavasti:

Sinuhen aikoina - noin 3.500 vuotta sitten - Egypti oli yksi maailman johtavista kulttuureista ja rikkaimmista talouksista.

Sitten egyptiläiset päättivät keskittyä kynsien viilaamiseen. Sillä seurauksella, että tänään Egypti on köyhä maa, jonka 80 mijoonasta kansalaisesta puolet elää absoluuttisen köyhyysrajan alla, 2 dollarilla päivässä.

-----
Kiinalaiset tuskin tähän sortuvat.

Käyttävät varmaankin nyt syntynyttä tilannetta hyväkseen, ja ostavat Egyptiä halvalla - osana käynnissä olevaa Afrikan valloitustaan.

Martti Kovala

Sinuhen ajan egyptiläisten seuraajia ovat tänään koptit. Arabit valtasivat Egyptin maailmanvaltauksensa alkuvaiheessa, ja nykyinen Egypti on lähinnä osa "Suur-Arabiaa". Tämä selittää myös kynsien viilaamisen!

Tuula Hölttä

Jarmo V. :"Sinuhe egyptiläinen tuo perspektiivin Tahririn aukiolle"

Mitä yhteistä on Waltarin Sinuhe egyptiläisellä ja Väinö Linnan Täällä pohjan tähden alla -trilogialla tai Tuntemattomalla sotilaalla? Mielestäni se, että ne kaikki ovat pelkkää fiktiota. Me koemme todellisuudessa historiamme vain parin romaanikirjoittajan subjektiivisten, ja ehkä päättäjien taholta myös poliittisesti tarkoituksenmukaiseksi katsomien näkemysten kautta.

Dari-anne Suomalainen

suvituuli

"Kiinalaiset tuskin tähän sortuvat."

Voidaan kai kysyä myös, onko Kiina enää Kiina, vai onko se länsimaisten yritysten halpatyömaa, orjuutettu kansakunta, jonka päättäjät
eivät välitä kansastaan, tai sen ihmisoikeuksista, koska heidät on lahjottu toteuttamaan Lännen-miehen tahtoa.

. suvituuli

Kiina on varmasti Kiina.

Mahdollisti myös kaikkea sitä, mitä mainitsette.

Ei kuitenkaan siksi, että heidät olisi "lahjottu" toteuttamaan Lännenmiehen tai kenenkään muunkaan tahtoa. Kiinan kommunistinen puolue pitää valtakuntaansa rautaisessa otteessaan.

Ainakin vielä - mutta kuinka kauan? Ja mitä sitten? Sulkeutuuko ympyrä?

Tianinmenin aukiolta(1989) Tahririn aukiolla (2011) ja takaisin Tianinmenin aukiolle (20??).

(Kiinan valvottu media ei ole julkaissut kuvia kapinoivista kansanjoukoista Egyptissä. Tiedämme kyllä miksi...)

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

""Mielenosoituksilla on painoa, mutta todellisuudeksi vaatimukset voivat muuttua vasta ajan ja realiteettien tunnustamisen kanssa.""

Yksi osoitus Mika Waltarin uskosta muutoksen mahdollisuuteen saattoi olla se kun hän otti tehtäväkseen jakaa kustantajan tunnustuspalkinnon kirjailija Markku Lahtelalle pari päivää sen jälkeen, kun tämä oli julkisesti polttanut sotilaspassinsa mielenosoituksessa Esplanadilla 1968.

Tilaisuudessa Waltari puhui erityisen lämpimästi, kehui ja kiitti Lahtelaa tämän osoittamasta siviilirohkeudesta.

Sittemmin itsemurhaan päätynyt Lahtela oli yksi kirjallisuutemme sormilla laskettavista nerotyypeistä. Hän oli myös yksi sivistyneimmistä, käänsi suomeksi paitsi kaunokirjallisuuden merkkiteoksia, myös mm. kasvatustieteellistä, psykoanalyyttista ja filosofista kirjallisuutta, ja myös suhteellisuusteoriaa käsitteleviä teoksia.

Lahtelan aukaisema pasifismitrendi muuttui todellisuudeksi. Tänä päivänä maassa on asevelvollisuutensa siviilipalveluksessa suorittaneita yhden isohkon kaupungin väkiluvun verran, ja myös mm. presidentin poika ja nykyinen arkkipiispa ovat sivareita.

Käyttäjän raimas kuva
Raimo Nurmi

Seppo Oikkonen, sanot maassa (oletettavasti Suomessa) olevan yhden isohkon kaupungin väkiluvun verran asevelvollisuutensa siviilipalveluksessa suorittaneita. Jos isohko kaupunki on esim. 150.000 asukasta niin väität, että meillä on 150.000 yli 50- 60-vuotiasta sivaria "maassa". Oletko tosissasi?

Käyttäjän kaminiitto kuva
Jaakko Korpi-Anttila

JV: "Lännen pyhä sota Lähi-idässä alkoi ristiretkistä ja jatkuu nyt ponnisteluna vapaan markkinatalouden ja liberaalin demokratian puolesta. Jotakin tekemistä siinä on öljylläkin, mutta vakautta Lähi-itään lännen ristiretki ole tuonut, vaikka on jatkunut kymmeniä vuosia."

Pidän JV:n tavasta pöllyyttää pyhää demokratiaamme. Jos olisin lukenut kirjoittajan tekstejä vielä enemmän, saattaisin olla sitä mieltä, että hän piikittää tässä länttä oikein pitkällä tikulla. Ristiretket, markkinatalous, öljy ja demokratia ovat kiusallisessa kontekstissa. + + + + +

Matticat (nimimerkki)

LOISTAVA kirjoitus. :)

Anis Harran

Jarmo Virmavirta: miksi egyptiläisillä ei saisi olla oikeutta vaikuttaa maansa asioihin? Eikö liberaalia demokratiaa ja sosiaalista markkinataloutta saisi haluta diktatuurin ja korruption tilalle? Luuletko tosiaan, että egyptiläiset haluavat näitä asioita vain koska joku Stubb niin sanoo? Luuletko tosiaan, että nuoret koulutetut ihmiset vaarantavat henkensä ja vapautensa siksi, että ovat länsimaiden asialla - kun samaan aikaan samoja länsimaita syytetään Mubarakin pitämisestä vallassa?

Darianne, tiedoksesi: egyptiläiset eivät ota mallia apartheid-valtio Israelista eikä Israel ole "alueen ainoa demokratia". Ne ihmiset, jotka ovat Tahrir-aukiolla, eivät halua muuttaa asioita Egyptissä Israelin takia - ei sen puolesta eikä sitä vastaan. Israelilla on yhä vähemmän väliä jos Palestiina-konfliktilla vallassa pysyvät diktaattorit saadaan pois vallasta. Ja hyvä niin.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Liberaalin demokratian puolesta kannattaa taistella kotimaassakin. Virmavirta voisi vähitellen hyväksyä, että faarao Kekkonen on kuollut.

Martti Kovala

Lännen puolustustaistelu alkoi, kun Muhammed julisti "pyhän sodan". Siinä pari käännekohtaa olivat Poitiersin taistelu ja Vienin piiritykset. Nykyään sota jatkuu solutustaktiikalla.

Käyttäjän raimas kuva
Raimo Nurmi

Hyvä Martti,

Otapahan historiankirjasi hyllystä

Toimituksen poiminnat